113 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
27.05.2019
Ορφέας | Main Feed
Γιώργος Τζαγάκης

Είναι πραγματικά ελπιδοφόρο μέσα σ' ένα σκηνικό αμηχανίας και στασιμότητας που επικρατεί σε όλη την κοινωνία και φυσιολογικά επηρεάζει και το χώρο της δισκογραφίας να ανακαλύπτεις ότι υπάρχουν καλλιτέχνες που –σε πείσμα των καιρών- αποδεικνύονται εξαιρετικά παραγωγικοί και δημιουργικοί. Οι Χαΐνηδες – αυτή η συμπαγής και διαχρονική παρέα που με αφετηρία την Κρήτη ταξιδεύει τις μουσικές της σε όλη την Ελλάδα-αποδεικνύει για άλλη  μια φορά με την πρόσφατη δισκογραφική της δουλειά, τα  «Αγροτοκτηνοτροφικά και Μητροπολιτικά», ότι συγκαταλέγεται σε αυτη την κατηγορία καλλιτεχνών. Κι αν στα «Αγροτοκτηνοτροφικά» οι Χαΐνηδες κινούνται σε γνώριμα μουσικά λημέρια έχοντας συνοδοιπόρους τους μερικούς σημαντικούς καλλιτέχνες απ΄ όλους τους νομούς της Κρήτης, στα «Μητροπολιτικά» εκπλήσσουν θετικά εξερευνώντας νέα μουσικά τοπία με την καταλυτική συνεισφορά του Θοδωρή Ρέλλου των Mode Plagal. Ο Δημήτρης Αποστολάκης – που στα «Αγροτοκτηνοτροφικά και Μητροπολιτικά» αφήνει τις ερμηνείες των τραγουδιών στους συνεργάτες και τους φίλους-καλλιτέχνες παρότι το αποτύπωμα της εμπνευσμένης δημιουργικότητάς του βρίσκεται σε όλα τα τραγούδια- μίλησε στον Ορφέα, εκπροσωπώντας την παρέα των «Χαΐνηδων», για τη νέα τους δισκογραφική δουλειά,για τα χαρακτηριστικά που συντελούν στη διαχρονικότητά τους,για την κρίση της ελληνικής κοινωνίας και τις προοπτικές της ...


Σε αντίθεση με την τάση της εποχής που θέλει τα συγκροτήματα να διαλύονται και τους καλλιτέχνες να ακολουθούν μοναχικές καλλιτεχνικές διαδρομές οι ‘’Χαϊνηδες’’ επιβιώνουν ως ένα απο τα μακροβιότερα ελληνικά συγκροτήματα. Ποια είναι τα συνεκτικά στοιχεία που συμβάλλουν στη διάρκεια του συγκροτήματός σας;

Δημήτρης Αποστολάκης: Καταρχάς η ισότητα μισθών που ισχύει στο συγκρότημα από καταβολής του. Κατά δεύτερο λόγο η διαρκής μαθητεία των μελών του, η ικανότητα σύνθεσης των διαφορετικών  γνωστικών δρόμων και η καθαρότητα της πρόθεσής του.

Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ένας νέος καλλιτέχνης για να γίνει αποδεκτός στην παρέα σας ως ένα νέος «Χαΐνης»;
Δ.Α.: Οι «Χαίνηδες» δεν κρίνουν ανθρώπους, δεν κάνουν οντισιόν και δεν εμφανίζουν κλειστοφοβικά σύνδρομα. Όστις δύναται φέρει όπλον καρδίας, είναι καλοδεχούμενος. Οι άνθρωποι γενικά δεν επιλέγουν ο ένας τον άλλο, αλλά τους επιλέγει η ίδια η σχέση. Η ύπαρξη είναι μια ψευδαίσθηση. Το μόνο που υπάρχει είναι η αλληλεπίδραση.


Παίρνοντας αφορμή απο την ερμηνεία της λέξης «χαΐνης» θεωρείτε ότι το σύγχρονο αντάρτικο, η σύγχρονη επανάσταση για έναν καλλιτέχνη είναι η δημιουργικότητα;
Δ.Α.: Πάντα η αληθινή δημιουργία ήταν επανάσταση, γιατί απαιτεί καθολική αλλαγή και του δημιουργού και του παρατηρητή, αλλά και η ίδια είναι αποτέλεσμα των τάσεων αλλαγής ολόκληρου του κοινωνικού συστήματος.

Στη νέα σας δισκογραφική δουλειά «Αγροτοκτηνοτροφικά και Μητροπολιτικά» παρουσιάζονται δυο διαφορετικές πτυχές της καλλιτεχνικής σας έκφρασης. Κι αν στα «Αγροτοκτηνοτροφικά» βαδίζετε σε γνώριμους δρόμους, στα «Μητροπολιτικά» αναζητείτε νέα μουσικά τοπία. Ποιές ήταν αφορμές αυτών των αναζητήσεων σας;
Δ.Α.: Τίποτα δε μας ήταν γνώριμο αλλά μας αποκαλύφθηκε. Ο πρώτος δίσκος είναι απλός. Αλλά το απλό δεν είναι προφανές. Προϋποθέτει την καλή γνώση κοινωνιών και μουσικών παραδόσεων, καθώς και την εκ νέου νοηματοδότηση παλιών σημασιών ώστε να μπορούν να απευθυνθούν στην καινούργια κοινωνικοπολιτισμική πραγματικότητα. Ο δεύτερος δίσκος έχει μεγαλύτερη συνθετότητα και μουσική έρευνα σε πιο απομακρυσμένα τοπία. Και οι δυο εργασίες στηρίζονται στην έρευνα του εαυτού μας και του γύρω κόσμου, σαν αποτέλεσμα μιας παιδιάστικης ιερής περιέργειας.

Στα «Αγροτοκτηνοτροφικά» συμπράττουν μαζί σας γνωστοί καλλιτέχνες απο διάφορους νομούς της Κρήτης ενώ την προσπάθεια των καλλιτεχνικών σας αναζητήσεων στα «Μητροπολιτικά» υποστηρίζει ο Θοδωρής Ρέλλος των Mode Plagal. Πως λειτούργησαν αυτές οι συμμετοχές στη νέα σας δισκογραφική προσπάθεια;
Δ.Α.: Οι κοινωνίες και οι πολιτισμοί στηρίζονται σε προσωπικότητες που συνειδητά ή ασυνείδητα  με την ιδιαιτερότητά τους και το τίμημά τους, δίνουν μιαν απάντηση στο υπαρξιακό ερώτημα. Στα «Αγροτοκτηνοτροφικά» που έχουν ως αρχετυπικό μοντέλο όχι τον κρητικό χώρο, αλλά το κρητικό σταυροδρόμι (χωρικά και χρονικά), συνέπραξαν διαφορετικοί ερμηνευτές από διαφορετικές «σχολές» του μουσικού μωσαϊκού. Ο Γιώργης Παπαδάκης από το Ηράκλειο -από τους πιο ερωτικούς λυράρηδες και τραγουδιστές της Κρήτης-, ο Μιχάλης Τζουγανάκης από τα Χανιά -βιρτουόζος λαουτιέρης και τραγουδιστής με θητεία δίπλα στις θρυλικές λύρες του Κλάδου και του Μουντάκη-, ο Ψαρογιώργης Ξυλούρης - κορυφαίο λαούτο και φωνή από τ΄Ανώγεια Ρεθύμνης-, ο Μανόλης Λιαπάκης από το Λασήθι - λαουτιέρης και φωνή ευγενική και ξομπλιαστή, ζυγιά του έτερου θρύλου, Σκορδαλού-, ο Κωστής Αβυσσινός -γιός του ονομαστού βιολάτορα Γ. Αβυσσινού με τα μοναδικά γυρίσματα της φωνής σε πολλά μουσικά είδη- και ο αρχέγονος, χιλιοχρονίτης και παιδί, Ψαραντώνης. Στο δεύτερο δίσκο, τα «Μητροπολιτικά» συμμετέχει προς μεγάλη μας τιμή ο αστικός μύθος Δημήτρης Πουλικάκος. Η γνωριμία με τους Mode Plagal, είχε μια δημιουργική συνεξέλιξη. Ο Τάκης Κανέλος έγινε και δικό μας μέλος με πολύτιμη προσφορά στο δημιουργικό κομμάτι της παραγωγής του ήχου κι ο Θοδωρής Ρέλλος με την οξυδέρκεια, την ερευνητική ματιά και τη λεπτομερή του ανάλυση, χαρακτήρισε τις περισσότερες ενορχηστρώσεις του δεύτερου δίσκου.   

Ποιά είναι η στάση σας ως καλλιτέχνες απέναντι στην κρητική μουσική παράδοση και με ποιο τρόπο αυτή ενσωματώνεται στις δημιουργίες σας;
Δ.Α.: Την κρητική μουσική παράδοση τη μάθαμε συμμετέχοντας και παίζοντας σε παρέες και πανηγύρια. Η σημερινή της μορφή είναι -με ελάχιστες εξαιρέσεις- το κρητικοσκυλάδικο. Το πως ενσωματώνεται στη δημιουργία μας, μας είναι άγνωστο αφού η σύνθεση των μερών είναι μάλλον ασυνείδητη διαδικασία κι όχι μηχανιστικός τρόπος συναρμολόγησης.

Κάθε χρόνο ταξιδεύετε σε όλη την Ελλάδα και πραγματοποιείτε πολλές ζωντανές εμφανίσεις με τη συμμετοχή του κοινού να αυξάνεται συνεχώς.Που νομίζετε ότι οφείλεται αυτή η αποδοχή και πως την εκλαμβάνετε;
Δ.Α.: Στη διατήρηση της ουτοπίας, στην εξέλιξη της φόρμας, στις αλλαγές των εαυτών μας, στην ιερότητα που αποδίδουμε σε κάθε μοναδικό συναπάντημα και στη μη συναλλαγή με οποιασδήποτε μορφής εξουσία.


Πως εκλαμβάνετε τα συμπτώματα μιας χώρας σε κατάσταση κρίσης μέσα απο την επαφή σας με το κοινό τόσο στις ζωντανές εμφανίσεις αλλα και στις πιθανές συζητήσεις σας με αυτό;
Δ.Α.: Οι άνθρωποι που έρχονται στις εμφανίσεις μας, έχουν τα λιγότερα ή και καθόλου συμπτώματα της κρίσης. Αυτά είναι η φοβικότητα κι η ανασφάλεια που εκδηλώνονται με την επιθετικότητα, τους παντός είδους ρατσισμούς και την αγένεια, η μιζέρια, η ηττοπάθεια και η έλλειψη δημιουργίας.

Διακρίνετε κάποιες αχτίδες φωτός τόσο στο καλλιτεχνικό τοπίο όσο και στην κοινωνία γενικότερα;
Δ.Α.: Η κρίση είναι καλή γιατί επαναπροσδιορίζει το αναγκαίο. Ίσως απ΄ αυτήν την κοπριά φυτρώσουν τα νέα λουλούδια της συλλογικότητας, που θα δημιουργήσουν νέες μορφές έκφρασης και κοινωνικής ζωής.

Επισκεφτείτε το επίσημο site των Χαΐνηδων στη διεύθυνση

www.hainides.gr

 

Οι φωτογραφίες προέρχεται από το hainides.gr

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άστοχα πράγματα και κινδυνώδη, οι έπαινοι για των Ελλήνων τα ιδεώδη.
Κωνσταντίνος Καβάφης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

28/5/1943 Γεννήθηκε η σοπράνο Έλενα Σουλιώτη

ΤΥΧΑΙΑ TAGS