
Κείμενο: Θεοδόσης Βαφειάδης
Σάκης Τσιλίκης: Νιώθω περισσότερο άνθρωπος του θεάτρου και όχι τόσο του τραγουδιού
Δημοσιεύθηκε: 19.10.2011, 10:53

Σημαντική είναι η πορεία του ιδιαίτερα στο Θέατρο. Ο ίδιος θεωρεί πως προέρχεται από αυτό. Έχει συνεργαστεί με μεγάλους ηθοποιούς, όπως: Κατράκης, Βέγγος, Βλαχοπούλου κ.ά. Συνεργάστηκε με το «Κ.Θ.Β.Ε.» και με το «Εθνικό Θέατρο», ενώ έχει γράψει τη μουσική σε πάνω από 300 παραστάσεις.

Υπήρξε συνεργάτης όλων των προγραμμάτων της ΕΡΤ (Πρώτο, Δεύτερο & Τρίτο Πρόγραμμα) και πολλών άλλων ραδιοφώνων της Αττικής.
Συνεργάστηκε με περιοδικά και εφημερίδες, όπως «Τηλέραμα» και στο περιοδικό «Έξοδος» ως κριτικός θεάτρου. Επίσης, τα περιοδικά «Άουτ», «Ντίβα», «01», «Μουσικό καφέ», φιλοξένησαν κείμενά του. Τέλος, έκανε κριτική μουσικής στις εφημερίδες «Παρόν» και «Αθηναϊκή».
Τον Οκτώβριο του 2007 κυκλοφόρησε το βιβλίο-θεατρικό έργο «Το Ουρλιαχτό του Έρωτα» από τις «Εκδόσεις Δρόμων». Πριν λίγες μέρες βρεθήκαμε σ’ ένα καφέ της Αλεξανδρούπολης για μια απλή κουβέντα, την οποία και σας παρουσιάζουμε παρακάτω.

Σάκης Τσιλίκης: Γεννήθηκα και μεγάλωσα σ’ ένα σπίτι όπου υπήρχε μουσική. Ο πατέρας μου έπαιζε κιθάρα. Στη γειτονιά μας υπήρχε ένα τζουκ μποξ που έπαιζε Στέλιο Καζαντζίδη και όλα τα λαϊκά τραγούδια του ΄50 και του ΄60. Μεγαλώναμε με τον Καζαντζίδη χωρίς να καταλαβαίνουμε τότε τη μεγάλη του αξία. Οι νέοι εκείνης της εποχής όμως ακούγαμε και τη ροκ μουσική που ερχόταν από την Αμερική και την Αγγλία. Από τη μια ο Στέλιος λοιπόν και από την άλλη οι Μπιτλς! Αυτό ήταν ένα σοφό πάντρεμα που εγώ ποτέ δεν απέρριψα, ποτέ δεν αρνήθηκα, όπως άλλοι νεόπλουτοι και μαλάκες. Προσπάθησα αργότερα ως συνθέτης, με βάση όλα αυτά τα ακούσματα που είχα από παιδί, να συνδυάσω την Ανατολή και τη Δύση στη μουσική μου.
Είχες και ένα συγκρότημα στα εφηβικά σου χρόνια (μέσα του ΄60) αν δε κάνω λάθος…
Σ.Τ.: Δεν κάνεις λάθος Θεοδόση. Αλλά δε θυμάμαι ημερομηνίες, μη με μπλέκεις με αριθμούς!... Κάναμε ένα ροκ συγκρότημα και παίζαμε ξένα τραγούδια που ακούγαμε από το ραδιόφωνο. Παίζαμε όλες τις μεγάλες επιτυχίες της Ευρώπης πριν παρουσιαστούν και μαθευτούν στην Αθήνα. Τα ακούγαμε νωρίτερα εμείς εδώ πάνω, από το ραδιοφωνικό σταθμό της Κωνσταντινούπολης!
Τα καλοκαίρια παίζαμε και σαπόρτ στους «Ολύμπιανς» κάθε φορά που ερχόντουσαν για συναυλίες στην Αλεξανδρούπολη. Με τον Πασχάλη και με τον αξέχαστο Νίκο Παπάζογλου, μερικά χρόνια αργότερα, υπηρετούσαμε μαζί στην αεροπορία. Αποτελούσαμε το τρίο τραγουδιστών της αεροπορίας!

Σ.Τ.: Οι σοβαρές μουσικές -και θεατρικές- σπουδές αρχίζουν στη Θεσσαλονίκη. Αλλά, η πρώτη στενή επαφή με την τέχνη της μουσικής έγινε από τα παιδικά μου χρόνια, όταν μπήκα (μαζί με τον αδερφό μου το Μιχάλη που είναι αρχιτέκτονας) στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Ο πρώτος μεγάλος μου δάσκαλος ήταν ο σπουδαίος Βασίλης Αγγελίδης, ο υπεύθυνος της Φιλαρμονικής. Εκεί έπαιζα τρομπόνι αρχικά και έπειτα τύμπανα. Τα επόμενα χρόνια έμαθα κιθάρα και πιάνο.
Τι θυμάσαι από τα χρόνια της Θεσσαλονίκης;
Σ.Τ.: Στη Θεσσαλονίκη, χούντα είχαμε, πήγα για να σπουδάσω μουσική. Αλλά παράλληλα, γράφτηκα και σε μια δραματική σχολή. Συνεργάστηκα με τον Κάρολο Κουν της Θεσσαλονίκης, το σκηνοθέτη, μεταφραστή, ηθοποιό και μουσικό Κυριαζή Χαρατσάρη και δούλεψα στο «Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας» γράφοντας μουσική και παίζοντας κιθάρα και πιάνο σε πολλές θεατρικές παραστάσεις (Ο Θείος Βάνια του Τσέχωφ, Βαβυλωνία του Βυζάντιου κ.ά.).
Στις παραστάσεις αυτές έπαιζε και ο ηθοποιός Χρήστος Λεττονός (πριν ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική και το τραγούδι), με τον οποίο παίζαμε και στις πρώτες μπουάτ της Θεσσαλονίκης. Σπουδαίος ηθοποιός με ήθος και αξιοπρέπεια που έφυγε μ’ έναν άσχημο και άδικο τρόπο. Κάηκε ο άνθρωπος. Πολλά θυμάμαι… το Νικόλα τον Άσιμο, με τον οποίο παίζαμε μαζί σε μια μπουάτ στον Λευκό Πύργο. Γινόταν χαμός, πολύς κόσμος, αλλά ήρθαν σύντομα οι μπάτσοι και μας κλείσανε.

Σ.Τ.: Το 1975 κατέβηκα στην Αθήνα και συνεργάστηκα με τον Γιάννη Ξανθούλη στο έργο «Τα θαύματα της ομπρέλας». Μέχρι σήμερα έχω γράψει μουσική και τραγούδια για πάρα πολλές θεατρικές παραστάσεις (πάνω από 300), για είκοσι περίπου τηλεοπτικές σειρές και για δέκα περίπου κινηματογραφικές ταινίες. Και παράλληλα με τα παραπάνω, δισκογραφία και συναυλίες!
Έχω την αίσθηση πως έχεις δώσει περισσότερη ενέργεια στη μουσική για το θέατρο, παρά στη δισκογραφία και τα τραγούδια…
Σ.Τ.: Έτσι είναι. Μα εγώ νιώθω περισσότερο άνθρωπος του θεάτρου και όχι τόσο του ελληνικού τραγουδιού. Δεν υπάρχει έλληνας ηθοποιός και σκηνοθέτης που να μην έχουμε συνεργαστεί. Το σπίτι μου είναι το θέατρο. Οι περισσότεροι φίλοι μου είναι άνθρωποι του θεάτρου.
Έχεις παίξει ως ηθοποιός σε κάποιο θεατρικό ή κινηματογραφικό έργο;
Σ.Τ.: Είχε αρρωστήσει ένας ηθοποιός, σε μια γαλλική κωμωδία που έγραφα τη μουσική και εκεί που έψαχναν ποιος θα τον αντικαταστήσει, λέει ο Κοντογιαννίδης: Ο Μαέστρος μας!!! Έπαιζε και η Τριφύλλη σ’ αυτή την παράσταση. Στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση έχω κάνει κάποια περάσματα, όπως έκανε και ο Χίτσκοκ στις ταινίες του. Συμμετείχα κυρίως σε κάποιες ταινίες του αγαπημένου μου Θανάση Βέγγου. Με το Θανάση ήμασταν μια δεκαετία μαζί, συνεργαζόμασταν στενά και πάντα με αγάπη. Ήταν ένας υπέροχος άνθρωπος, απερίγραπτος. Το ότι μου είχε εμπιστοσύνη ήταν το μεγαλύτερο εύσημο για μένα.


Σ.Τ.: Έπαιζα πιάνο και κιθάρα σε μουσικές σκηνές και ξενοδοχεία. Κάποια στιγμή, να σου πω την αλήθεια, απογοητεύτηκα λίγο από τη νυχτερινή διασκέδαση της εποχής και από τους ανθρώπους του χώρου. Είδα το διαγωνισμό της Γιουροβίζιον σαν μια διέξοδο, σαν ένα άλλο δρόμο που ίσως με βγάλει κάπου καλύτερα. Μαθαίνω πως ο διαγωνισμός του 1978 θα γινόταν και στο Παρίσι που πάντα ήθελα να πάω και παίρνω την απόφαση να το κάνω! Μιλάω στο Γιάννη Ξανθούλη και του ζητάω να μου γράψει ένα τραγούδι για τον Τσάρλι Τσάπλιν ο οποίος είχε πεθάνει λίγους μήνες πριν. Το γράψαμε, το δώσαμε στην Τάνια Τσανακλίδου να το τραγουδήσει και περάσαμε. Πήγαμε περίφημα. Η Τσανακλίδου που εμφανιζόταν τότε στο πλευρό του Γιώργου Μαρίνου είχε λίγες δισκογραφικές συμμετοχές. Με αυτό το τραγούδι, που ερμήνευσε εξαιρετικά, έγινε γνωστή στο πανελλήνιο.

Σ.Τ.: Δεν ξεχωρίζω καμιά. Όλες τις αγαπώ. Το κύριο χαρακτηριστικό της δισκογραφικής μου πλευράς είναι ότι κατάφερα να βγάλω πολλούς νέους ανθρώπους. Ήθελα να συνεργάζομαι με το «νέο αίμα» πάντα. Μαζί μου έκαναν τις πρώτες τους δουλειές η Σοφία Βόσσου, η Φωτεινή Σαββατιανού, ο Μιχάλης Κακέπης, ο Γιώργος Βαλιάκας, η Δανάη Παπουτσή, η Κατερίνα Τσιλίκη κ.ά. Ήθελα να ξεκινάω με νέους ανθρώπους που μόλις αρχίζανε την πορεία τους. Αυτή ήταν η μούρλα μου!
Από τις νέες φωνές που βγαίνουν τώρα, ποιες ξεχωρίζεις;
Σ.Τ.: Μου αρέσει πολύ η Νατάσσα Μποφίλιου. Και αυτό γιατί το ηχόχρωμα της φωνή της μου θυμίζει τα νιάτα της Τσανακλίδου, της Βόσσου και της Σαββατιανού με τις οποίες συνεργάστηκα τέλη ΄70 - αρχές ΄80.
Ποια είναι η σχέση σου με τις δισκογραφικές εταιρείες όλα αυτά τα χρόνια και γενικότερα με όλο αυτό το σύστημα που επικρατεί στο χώρο της ελληνικού τραγουδιού;
Σ.Τ.: Με το ένα πόδι είμαι μέσα στο σύστημα και με το άλλο εκτός συστήματος. Και αυτό γιατί αν είσαι μόνο του συστήματος, καταντάς γελοίος και δεν μπορείς να επιβιώσεις αν δεν είσαι γελοίος. Από την άλλη αν είσαι έξω από το σύστημα θα γίνεις γραφικός και ίσως αρχίσεις και τα ναρκωτικά! Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία δηλαδή.
Σ.Τ.: Μου αρέσει πολύ η Νατάσσα Μποφίλιου. Και αυτό γιατί το ηχόχρωμα της φωνή της μου θυμίζει τα νιάτα της Τσανακλίδου, της Βόσσου και της Σαββατιανού με τις οποίες συνεργάστηκα τέλη ΄70 - αρχές ΄80.
Ποια είναι η σχέση σου με τις δισκογραφικές εταιρείες όλα αυτά τα χρόνια και γενικότερα με όλο αυτό το σύστημα που επικρατεί στο χώρο της ελληνικού τραγουδιού;
Σ.Τ.: Με το ένα πόδι είμαι μέσα στο σύστημα και με το άλλο εκτός συστήματος. Και αυτό γιατί αν είσαι μόνο του συστήματος, καταντάς γελοίος και δεν μπορείς να επιβιώσεις αν δεν είσαι γελοίος. Από την άλλη αν είσαι έξω από το σύστημα θα γίνεις γραφικός και ίσως αρχίσεις και τα ναρκωτικά! Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία δηλαδή.
Έχεις συνεργαστεί στενά με τον τραγουδιστή και μουσικό Αλέξανδρο Χατζή, αλλά και με τον αείμνηστο στιχουργό Σταμάτη Μεσημέρη. Μίλησέ μου γι’ αυτές τις σχέσεις, γι’ αυτούς τους ανθρώπους.
Σ.Τ.: Ο Αλέξανδρος είναι μια εξαιρετική περίπτωση καλλιτέχνη και ανθρώπου. Έχει απίστευτο χιούμορ και είναι μεγάλη μου η χαρά κάθε φορά που δουλεύουμε μαζί. Όπως και με έναν άλλο νέο εξαίρετο καλλιτέχνη (από τους τελευταίους ερμηνευτές του Μάνου Χατζιδάκι), τον Βασίλη Γισδάκη, με τον οποίο κάνουμε αρκετές συναυλίες μαζί.
Ο Σταμάτης ήταν από τους αγαπημένους μου φίλους και συνεργάτες. Λίγο καιρό πριν φύγει, μου έδωσε φακέλους με στίχους του. Έδωσα στον Παπακωνσταντίνου, στο Μαχαιρίτσα, στο Νικόλα τον Παπάζογλου -που κι αυτός δεν πρόλαβε να τους μελοποιήσει- και ελπίζω να κυκλοφορήσουν κάποτε. Και ο Γιοκαρίνης και ο Στόκας έχουν πάρει στίχους. Εμένα μου έδωσε τα παιδικά τραγούδια που είχε γράψει. Και αυτός θέλω να είναι ο επόμενος δίσκος μου!
Την Αλεξανδρούπολη πως την βλέπεις μετά από τόσα χρόνια; Έχει μείνει κάτι που να σου θυμίζει τα ανέμελα παιδικά και εφηβικά σου χρόνια;
Σ.Τ.: Η Αλεξανδρούπολη έχει αλλάξει αρκετά… είναι «ξένο σώμα» πια για μένα, όπως και για πολλούς ανθρώπους της γενιάς μου που έχουν φύγει από εδώ και επιστρέφουν όλο και πιο σπάνια ...
Σ.Τ.: Ο Αλέξανδρος είναι μια εξαιρετική περίπτωση καλλιτέχνη και ανθρώπου. Έχει απίστευτο χιούμορ και είναι μεγάλη μου η χαρά κάθε φορά που δουλεύουμε μαζί. Όπως και με έναν άλλο νέο εξαίρετο καλλιτέχνη (από τους τελευταίους ερμηνευτές του Μάνου Χατζιδάκι), τον Βασίλη Γισδάκη, με τον οποίο κάνουμε αρκετές συναυλίες μαζί.
Ο Σταμάτης ήταν από τους αγαπημένους μου φίλους και συνεργάτες. Λίγο καιρό πριν φύγει, μου έδωσε φακέλους με στίχους του. Έδωσα στον Παπακωνσταντίνου, στο Μαχαιρίτσα, στο Νικόλα τον Παπάζογλου -που κι αυτός δεν πρόλαβε να τους μελοποιήσει- και ελπίζω να κυκλοφορήσουν κάποτε. Και ο Γιοκαρίνης και ο Στόκας έχουν πάρει στίχους. Εμένα μου έδωσε τα παιδικά τραγούδια που είχε γράψει. Και αυτός θέλω να είναι ο επόμενος δίσκος μου!
Την Αλεξανδρούπολη πως την βλέπεις μετά από τόσα χρόνια; Έχει μείνει κάτι που να σου θυμίζει τα ανέμελα παιδικά και εφηβικά σου χρόνια;
Σ.Τ.: Η Αλεξανδρούπολη έχει αλλάξει αρκετά… είναι «ξένο σώμα» πια για μένα, όπως και για πολλούς ανθρώπους της γενιάς μου που έχουν φύγει από εδώ και επιστρέφουν όλο και πιο σπάνια ...
Σύνδεσμοι

mySpace
http://www.myspace.com/sakis_tsilikis
Facebook
http://el-gr.facebook.com/people/Sakis-Tsilikis/1419004167?sk=wall
Blog
http://sakistsilikis.blogspot.com
http://www.myspace.com/sakis_tsilikis
http://el-gr.facebook.com/people/Sakis-Tsilikis/1419004167?sk=wall
Blog
http://sakistsilikis.blogspot.com
Ακούστε το άκρως επίκαιρο
«Ποιος είδε κράτος λιγοστό» του Γεωργίου Σουρή,
σε μουσική και ερμηνεία Σάκη Τσιλίκη
«Ποιος είδε κράτος λιγοστό» του Γεωργίου Σουρή,
σε μουσική και ερμηνεία Σάκη Τσιλίκη
Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό αρχείο του Σάκη Τσιλίκη.
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου
Η γνώμη σας ... Προσθήκη σχολίου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
- Ηρακλής Τριανταφυλλίδης: Τσε Γκεβάρα έμπα στη βουλή και βάρα…
- Κώστας Αντύπας: Είναι επιλογή μου να ζω στην Πρέβεζα και να μπορώ να ταξιδεύω τις ανησυχίες μου
- Λευτέρης Χαψιάδης: Είμαι αγρότης, κτηνοτρόφος, και στις ελεύθερες ώρες μου, γράφω τραγούδια και βιβλία
- Σάκης Τσιλίκης: Νιώθω περισσότερο άνθρωπος του θεάτρου και όχι τόσο του τραγουδιού
- Αλέξια: Re-bE
- Βασίλης Νικολαΐδης: Καλλιτέχνης γίνεσαι. Όπως ο Έλληνας, ένα πράμα.
- Βικτωρία Ταγκούλη, Χρίστος Θεοδώρου: Μια βόλτα στο φως ή περισσότερο φως στις βόλτες μας
- Στάθης Παχίδης: Οι ονειροπόλοι θα τη σώσουν αυτή την πόλη…
- Θανάσης Γκαϊφύλλιας: Ένα υπέροχο αγύριστο κεφάλι…
- Ελένη και Σουζάνα Βουγιουκλή: Οι νεράιδες από τη Θράκη ταξιδεύουν και μαγεύουν όλο τον κόσμο
- Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης, Μαρία Παπαγεωργίου: Το μέλλον δικό τους!
- Χρόνης Αηδονίδης, Νεκταρία Καραντζή: Άφραστον Θαύμα
- Ζωή Τηγανούρια: Το ωραιότερο ακορντεόν της Ελλάδας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Νυχτερινή εκπομπή Νυχτερινή εκπομπή, 26/02/2012 | Οι συμμετοχές του Θανάση Γκαϊφύλλια και κάποια άλλα σκόρπια τραγούδια
Νέα πρόσωπα Γιώργος Βαλιάκας: Τραγουδάμε τις ανάσες μας... και τα κουρέλια της ψυχής μας καταθέτουμε
Εραστές του ονείρου Έλενα Βασιλειάδη: Καμιά φορά στα λόγια, μπορεί να πω και ψέματα, όταν τραγουδάω ποτέ
Νέα πρόσωπα Ζηνοβία Αρβανιτίδη: Σ’ έναν σπουδαίο μουσικό θαυμάζω το ταλέντο, εκτιμώ το ήθος και αδιαφορώ για τον χαρακτήρα
Εραστές του ονείρου Αλεξία Χρυσομάλλη: Θέλω να γνωρίσω όσο γίνεται περισσότερες μουσικές και μουσικούς του κόσμου