143 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
18.09.2019
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Κώστας Πατσαλής

Ο Πέτρος Γαϊτάνος είναι μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη στο ελληνικό τραγούδι. Με την πολύ καλή φωνή που διαθέτει, κινείται με σοβαρότητα και με συναίσθηση ευθύνης στο χώρο του σύγχρονου τραγουδιού και στο γνήσιο παραδοσιακό τραγούδι, αλλά και στη βυζαντινή μουσική!
Ο Πέτρος Γαϊτάνος μας πρωτοσυστήθηκε  - δισκογραφικά - το 1990 με το LP «Το δίλημμα» σε μουσική και στίχους του Σταμάτη Σπανουδάκη. Από τότε ακολουθεί έναν δικό του, πολύ ιδιαίτερο και δύσκολο δρόμο  που ο ίδιος αποκαλεί στην συνέντευξη που ακολουθεί ,  «γιορτή»!


Πρόσφατα ακούσαμε ένα νέα τραγούδι από σας  που ονομάζεται «Τα παιδιά της γης», ένα τραγούδι για το «Χαμόγελο του παιδιού». Μπορείτε να μας πείτε πώς ξεκίνησε και πραγματοποιήθηκε αυτή η ιδέα;
Γενικώς είμαι πολύ θετικός σε πράγματα που έχουνε συνέπεια και πιάνει τόπο η δράση και το έργο ανθρώπων οι οποίοι προσφέρουν όπως ο σύλλογος αυτός. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά τη δράση και την συνέπεια που έχει αυτός ο σύλλογος, την προσφορά του σε τόσα παιδιά… Όταν, λοιπόν, με πλησίασε ο Ανδρέας Λάμπρου - γιατί ήταν πρόταση του συνθέτη να τραγουδήσω το τραγούδι -, βεβαίως και με χαρά μου θέλησα να το ακούσω. Μ’ άρεσε από την αρχή! Είναι πολύ ωραίοι οι στίχοι του Αργύρη Χατζηνάκη, με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί και στο παρελθόν και είμαστε και φίλοι. ‘Έχει γράψει με πολύ απλό και πυκνό θα έλεγα τρόπο γι’ αυτές τις δυο όχθες - μπορώ να τις πω έτσι -. Τη μια που αφορά εμάς τους ενήλικες και την άλλη που αφορά τα παιδάκια. Το πώς αισθάνονται αυτά και πώς αισθανόμαστε εμείς και τι τους δίνουμε. Το τραγούδι αυτό, εκτός από τον σκοπό του να γίνει το τραγούδι του συλλόγου του «Χαμόγελου του παιδιού», εκφράζει γενικότερα τα παιδιά της γης, άλλωστε και ο τίτλος από μόνος του το λέει. Πώς, δηλαδή, μέσα από αυτό το τρίλεπτο τραγουδάκι μπορούμε να ξανασκεφτούμε, να ξανασυντονιστούμε, να ξανασυναισθανθούμε τον τρόπο που ζουν και υπάρχουν  ενταγμένα μέσα στην αρμονία της φύσης  τα παιδιά.

Γίνατε γνωστός μ’ ένα τραγούδι του Σταμάτη Σπανουδάκη, το «Λάθος εποχή». Πιστεύετε ότι είναι λάθος η εποχή που ζούμε;
Αχ! Αυτό το τραγούδι! Νομίζω ότι μέχρι να πεθάνω πρέπει να «απολογούμαι» γι΄ αυτό! (γέλια) Αυτό που έλεγα πάντα θα πω. Κάθε εποχή έχει τα δικά της λάθη όπως τα καταλαβαίνει ο καθένας. Θα’ λεγα πως γενικότερα η ζωή η γήινη χαρακτηρίζεται από λάθη. Σ’ αυτή τη ζωή είμαστε ατελείς και αμαρτωλοί. Ας κοιτάξει καθένας να ανορθώσει αυτή  την πτώση του και να σηκωθεί στο πρόσωπο του Θεού…

Μιλήσαμε προηγουμένως για τα παιδιά. Προφανώς κι εσείς από πολύ μικρός –από παιδάκι - θα αισθανθήκατε την ανάγκη να εκφραστείτε μέσα από το τραγούδι. Πότε συναισθανθήκατε ότι ο δρόμος που θα ακολουθήσετε είναι η μουσική και το τραγούδι;
Δεν το κατάλαβα ποτέ! Υπήρχε πάντα! Όπως δεν θυμάμαι πως συνειδητοποίησα ότι κάποια στιγμή έπρεπε να τρώω γιατί πεινώ, έτσι πάντα τραγουδούσα. Ήτανε μια φυσική λειτουργία. Έβγαινε αυθόρμητα κι αυτό μου δείχνει - όσο μεγαλώνω  - πως γεννήθηκα έτσι. Με έφτιαξε έτσι ο Θεός, από μικρό παιδάκι, να χρησιμοποιώ τις φωνητικές μου χορδές κι όλο αυτό το σύστημα της παραγωγής της φωνής και της ακρόασης να συντονίζεται στην αρμονία των ήχων. Κι αυτό εκφράζει ο ίδιος ο Θεός. Κι όσο περνούν τα χρόνια αυτό γίνεται στάση ζωής. Δεν τραγουδώ, δεν ερμηνεύω κάτι πρώτα απ’ όλα για την τέχνη, αλλά γιατί θέλω έναν λόγο, ο οποίος για μένα είναι η ευκαιρία για να επικοινωνήσω με τον κόσμο. Κι η μουσική αναδεικνύει αυτό το λόγο, ο οποίος ουσιαστικά περικλείει την έκφραση και τα στοιχεία της επικοινωνίας αυτής. Όταν υπάρχει η χρυσή συγκυρία να βρίσκω το λόγο και την αφορμή του λόγου αυτού να ταιριάζει στο στόμα μου και να μελοποιείται με το δυνατόν καλύτερο τρόπο, τότε και για μένα είναι χαρά του ερμηνευτή.  Βρίσκω, δηλαδή, τις καλύτερες συνθήκες για να μπορέσω να επικοινωνήσω όλα αυτά τα πράγματα που θέλω να περάσω στον κόσμο. Να μοιραστώ τις ανησυχίες μου, τις ματιές μου, αυτά που θεωρώ πως μπορεί να ωφελήσουν τον κόσμο που για μένα είναι στόχος αυτός, ως τραγουδιστής, ως ερμηνευτής. Ο κόσμος να ωφελείται πνευματικά.

Λέγοντας όλα αυτά έρχεται στο νου η συνεργασία σας με τον Μίκη Θεοδωράκη που κάνατε το δίσκο «Πολιτεία Δ». Πώς βιώσατε αυτή τη μεγάλη συνεργασία;
Με τον Θεοδωράκη και ως ερμηνευτής και ως τραγουδιστής ήμουν πολύ τυχερός που συναντήθηκα! Φτιάξαμε μαζί ένα δίσκο. Ο Θεοδωράκης έφτιαξε δίσκο πάνω σε δική μου φωνή και μάλιστα, για να πω την τελευταία «Πολιτεία» του, μια σειρά με τα λαϊκά του τραγούδια. Γι΄ αυτή τη δουλειά, τι να πρωτοπώ! Συνεργάστηκα με έναν πολύ μεγάλο συνθέτη, μ’ έναν μεγάλο πολίτη! Ήταν μια συνεργασία πολύ σημαντική στην τραγουδιστική μου πορεία! Μετά τη συνεργασία μου με τον Σπανουδάκη ήταν η αμέσως σημαντικότερη και βεβαίως, από τότε με τον Θεοδωράκη συνεργαζόμαστε συνεχώς σε συναυλίες  και κάποια στιγμή εύχομαι να κάνουμε κι άλλα πράγματα μαζί! Όχι καινούρια, αλλά θα’ θελα να τραγουδήσω κάποιους κύκλους έργων του! Τραγουδώ πάντα τραγούδια του στις συναυλίες μου. Είναι από τους συνθέτες που αγαπώ πάρα πολύ!

Εκτός από τον Θεοδωράκη είχατε την τύχη και την τιμή να τραγουδήσετε κι άλλους μεγάλους συνθέτες όπως ο Μαρκόπουλος…
Ναι! Βρεθήκαμε ζωντανά με τον Μαρκόπουλο σε συναυλίες και κάναμε σε διασκευή τη «Μάνα του Αλέξανδρου». Με τον Γιάννη Σπανό που κάναμε κι επιτυχίες μαζί. Με τον Μάνο Ελευθερίου, την Λίνα Νικολακοπούλου, τον Μαχαιρίτσα, τον Τσακνή, τον Πορτοκάλογλου, τον Χρήστο Νικολόπουλο… Με τον Γιώργο Χατζηνάσιο κάναμε αυτές τις επιτυχίες από τα δύο σίριαλ (σ. σ. εννοεί τα σίριαλ «Στα φτερά του έρωτα» και «Σύνορα αγάπης») σε στίχους Μιχάλη Μπουρμπούλη. Με τον Μανώλη Φάμελλο και νέους δημιουργούς που φτιάξαμε μια δουλειά μ’ έναν ιδιαίτερο ήχο, πιο σύγχρονο. Με τον Παντελή Θαλασσινό που κάναμε επιτυχίες που αγαπήθηκαν πολύ. Σχεδόν με όλους αυτούς τους ανθρώπους έχω συνεργαστεί και ζωντανά. Μ’ αρέσει όταν συνεργάζομαι μ’ έναν συνθέτη να συνδυάζω τη συνεργασία μας αυτή και με ζωντανές εμφανίσεις ώστε ο κόσμος να μπορεί να δει τη νέα μας δουλειά. Κι αυτό μ’ ευχαριστεί πάρα πολύ. Το φροντίζω να γίνεται τον καιρό που κάνουμε μαζί τις καταγραφές σε δίσκους αλλά και στη διάρκεια όπως τώρα που ξανασυναντηθήκαμε με τον Γιώργο Χατζηνάσιο μετά από αρκετά χρόνια…

Αυτή ήταν η επόμενη ερώτηση, για την συναυλία που δώσατε στο θέατρο Badminton – πριν λίγο καιρό - με τον Γιώργο Χατζηνάσιο….
Με τον Γιώργο Χατζηνάσιο καταρχήν είμαστε φίλοι. Έχουμε επικοινωνία πάντα κι έχουμε κάνει πολλά πράγματα μαζί και αυτά τα τραγούδια από τα σίριαλ, συνεργαστήκαμε μία ολόκληρη σεζόν σε μια μουσική σκηνή στην Αθήνα, κάναμε συναυλίες και κάναμε κι ένα σπουδαίο έργο «Ωδή στον Μέγα-Αλέξανδρο» σε ποίηση του Γιώργου Παπακώστα, όπου αυτό το έργο το παρουσιάσαμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Ηρώδειο και τις Πυραμίδες στην Αίγυπτο! Έχουμε δηλ. ιστορία! Μας ενώνουν πολλά πράγματα και τώρα αυτό που κάνουμε είναι με ένα πιάνο και μια φωνή και θέλουμε να γυρίσουμε όλη την Ελλάδα το χειμώνα σε μουσικές σκηνές και θέατρα! Λέγοντας ωραία τραγούδια, με ωραίους, απλούς στίχους, αγαπημένους αλλά και τραγούδια που δεν έχουν γίνει επιτυχίες  και δικά μου και του Χατζηνάσιου, τα οποία εγώ τα ξεχωρίζω. Θα έλεγα ότι είναι ένα πρόγραμμα που ο κόσμος μπορεί να ακούσει καλά τραγούδια!

Το 2008 είχατε τραγουδήσει στην Κύπρο αλλά και δυο βραδιές στο Ηρώδειο στην παράσταση «Τραγουδώ το νησί μου» σε μουσική Γιώργου Θεοφάνους πάνω σε ποίηση Κύπριων  ποιητών. Μιλήστε μας γι΄ αυτή τη συμμετοχή.
Είναι μια δουλειά του Γιώργου Θεοφάνους σε ποίηση Κύπριων ποιητών. Με τον Γιώργο Θεοφάνους είχαμε συνεργαστεί δισκογραφικά στον δεύτερό μου δίσκο (σ.σ. δίσκος «Γυάλινος δρομέας»), όπου κι εκείνος ξεκινούσε τα πρώτα του βήματα. Από τότε κρατούσαμε μια όμορφη, ζεστή σχέση. Όταν έφτιαξε αυτό το έργο, ο Θεοφάνους, που ήταν μια πολύ μεγάλη παραγωγή –είναι ίσως το μεγαλύτερο έργο που έχει γραφτεί για την Κύπρο-, είχε κανονίσει να τραγουδήσουν η Μαρινέλλα κι ο Αντώνης Ρέμος. Υπήρχε ένα κομμάτι που αφορούσε την εκκλησιαστική  παράδοση κι ο Γιώργος Θεοφάνους σκέφτηκε αμέσως εμένα. Βεβαίως, λέω κι ένα δυο τραγούδια άλλα που είναι ιδιαίτερα, αλλά αυτό το κομμάτι σωστά σκέφτηκε να μου το προτείνει να το ερμηνεύσω εγώ. Κι έτσι μου έκανε την πρόταση να συμμετέχω κι εγώ σ’ αυτή τη δουλειά μαζί με το Ρέμο και τη Μαρινέλλα να ερμηνεύσουμε αυτό το έργο, μαζί με πολλούς συντελεστές! Ο Θεοφάνους είναι ένας ταλαντούχος μουσικός και συνθέτης. Είναι  ένας ιδιαίτερος άνθρωπος, ο οποίος είναι χρήσιμος στη μουσική του τόπου μας και ειδικά στη νέα μουσική σκηνή! Για μένα  ήταν μια πολύ όμορφη συνεργασία και με τον Θεοφάνους και με τους ερμηνευτές! Ελπίζω αυτή την δουλειά ότι θα την ξαναπαρουσιάσουμε κι έχω την αίσθηση ότι θα κυκλοφορήσει σε cd και dvd.

Το ρεπερτόριό σας κινείται - όλα αυτά τα χρόνια - και στο σύγχρονο τραγούδι και το παραδοσιακό, αλλά και στη βυζαντινή μουσική!
Κάνω ταυτόχρονα τρεις καριέρες! (γέλια) Μπορεί να είναι ένας ο ερμηνευτής αλλά είναι τόσο διαφορετικός ο τρόπος προσέγγισης! Όλες αυτές τις δουλειές τις συνδυάζω – πέρα από τη βαθιά μελέτη τους - και με ζωντανές συναυλίες. Αυτό το πράγμα σημαίνει ότι υπάρχει μια εντελώς άλλη προσέγγιση σε κάθε δουλειά και στον τρόπο ερμηνείας  και στη γλώσσα και στο υλικό και στο ύφος και στην τεχνική της ερμηνείας και στους χώρους και στους συνεργάτες! Είναι πραγματικά ένα πανηγύρι, μια γιορτή η ενασχόλησή μου με τόσα πολλά είδη σε  αυτούς τους τρεις άξονες σύγχρονο, παραδοσιακό , βυζαντινό. Θα ‘ λεγα  ότι είναι τρεις καριέρες  που τρέχουν ταυτόχρονα και οι τρεις! Πότε με λιγότερη βαρύτητα σε κάποια από τις τρεις, πότε σε κάποια άλλη. Στα πρώτα βήματα της καριέρας μου ήταν περισσότερο το τραγούδι μετά δόθηκε έμφαση στην παραδοσιακή κι εκκλησιαστική μουσική. Συναυλίες κάνω περισσότερο με τραγούδια, ενώ δισκογραφία κάνω περισσότερο με παραδοσιακή μουσική και ύμνους. Τώρα βρίσκομαι σε μια φάση που όλα αυτά κάνουν ένα κύκλο. Δεν ξέρω πού θα με βγάλει ο δρόμος….  Αυτή τη στιγμή ετοιμάζω μια νέα δουλειά σε ποίηση του  Γιώργου Παπακώστα και μουσική του Πασχάλη Τόνιου. Ένα έργο που λέγεται «Ελλάδα, Γέννηση κι Αναγέννηση των Αιώνων». Είναι ένα συμφωνικό έργο που θα το ερμηνεύσω, με δυο αφηγητές, συμφωνική ορχήστρα και χορωδία. Αυτή τη δουλειά θέλω να την ερμηνεύσω, γιατί είναι πολύ ενδιαφέρον  ο λόγος του Γιώργου Παπακώστα, ο οποίος είναι ένας πολύ ταλαντούχος ποιητής και οι μουσικές του Τόνιου που αναδεικνύουν πολύ εύστοχα και όμορφα αυτό το λόγο! Με αυτό το έργο θα κάνω περιοδεία μέσα στο 2013 και το 2014, πρώτα ο Θεός, σε πολλά μέρη του κόσμου! Είναι ένας τρόπος για να μιλήσω και έτσι. Το κάνω όλα αυτά τα χρόνια, όμως, ποτέ δεν πήρα ένα συμφωνικό έργο στην πλάτη μου να το επικοινωνήσω και να το περιοδεύσω! Ήδη συντονίζω αυτή τη δουλειά και πιθανόν ταυτόχρονα να παρουσιάσω και κάποιο άλλο έργο ή κάποιο από αυτά που έχω ερμηνεύσει  και ήδη συζητώ πράγματα… Εστιάζομαι πιο πολύ σ΄ αυτή την κατεύθυνση, να παρουσιάζω έργα. Συμφωνικά έργα ή δουλειές που έχουν τη μορφή έργου κι όχι τραγούδια, απλά… Ξέρετε, μετά από είκοσι δύο χρόνια που κλείνω φέτος, έχω κάνει τόσα πολλά πράγματα - Δόξα τω Θεώ- κι έχω την ανάγκη να βρω και να κάνω κάτι καινούριο, κάτι διαφορετικό…. Ένα κομμάτι που θα εστιάσω πολύ την προσοχή μου -θα  έλεγα πως αυτό αφορά την επόμενη δεκαετία κι όχι διετία –, είναι η συνεργασία μου με φορείς στο εξωτερικό, με φεστιβάλ και καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας μία δουλειά που έχει σχέση με την τελευταία δουλειά που έκανα δισκογραφικά, την κασετίνα με την Καινή Διαθήκη, τις «Άγιες Γραφές». Αυτή την κασετίνα που έχει 21 cd και είκοσι τέσσερις ώρες ακρόαση, την έχω κάνει παράσταση. Είναι δηλαδή δυόμισι ώρες παράσταση με αφηγητές, αρχαία όργανα, παραδοσιακά, με βυζαντινή χορωδία. Μια παραγωγή την οποία θα παρουσιάσω και στην Ελλάδα και θα την ταξιδέψω στο εξωτερικό με ξένους αφηγητές – στη γλώσσα του κάθε τόπου. Θα έχει ενδιαφέρον και για τους ξένους αλλά θα έχει ενδιαφέρον και για μας. Να επικοινωνήσουμε με την έκφραση και τον πολιτισμό μας.

Τη δισκογραφία στην Ελλάδα, πώς τη βλέπετε σήμερα;
Έχει συρρικνωθεί η δισκογραφία κι ίσως αυτό να είναι και καλό. Χρειάζεται λίγο ,ας το πω, αγρανάπαυση! Εμένα μ’ ευχαριστεί που τα πράγματα έχουν λίγο μαζέψει. Πιστεύω ότι ανοιχτήκαμε πολύ, αναλωθήκαμε πολύ, καταναλώσαμε πολύ και τώρα πρέπει να μαζευτούμε! Πρέπει να είμαστε λίγοι τραγουδιστές, λίγοι να είναι οι δίσκοι, λίγοι συνθέτες, λίγοι οι στιχουργοί! Να προτείνονται λίγα - λίγα και σιγά - σιγά και τα άξια πράγματα! Εμένα μ’ ευχαριστεί αυτό το… πέρασμα, αυτή την περίοδο…



Και μια τελευταία ερώτηση. Τι εύχεται ο Πέτρος Γαϊτάνος – σήμερα - στον εαυτό του;
Θα ‘θελα να διορθώσω τα λάθη μου! Επίσης, να γίνω πιο παραγωγικός κι ωφέλιμος - με όλα αυτά που κάνω - στον κόσμο. Και βεβαίως, το πιο σημαντικό απ’  όλα, να είμαι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο θέλημα του Θεού και του λόγου Του.

 


Σημ: Οι φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του κ. Πέτρου Γαϊτάνου, τον οποίον ευχαριστούμε για την παραχώρηση.

 

 



 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Οι υπάλληλοι όλοι λιώνουν και τελειώνουν σαν στήλες δύο - δύο μες στα γραφεία.
Κώστας Καρυωτάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

18/9/1970 Πέθανε στο Λονδίνο ο αμερικανός κιθαρίστας Τζίμυ Χέντριξ (Τζέιμς Μάρσαλ Χέντριξ), πιθανότατα από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών.
19/9/1949 Έφυγε από τη ζωή ο συνθέτης κλασικής μουσικής Νίκος Σκαλκώτας
19/9/1969 Γεννήθηκε ο τραγουδοποιός Αλκίνοος Ιωαννίδης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS