108 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
15.12.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Τάσος Π. Καραντής

Ο ερωτικός Αντώνης Καλογιάννης

Τα πρόσωπα

Τάσος Π. Καραντής

Θεοδωρακικός, αλλά κι ερωτικός τραγουδιστής ο Αντώνης Καλογιάννης, έκανε καριέρα και με τις δυο ισχυρές αυτές ερμηνευτικές πλευρές του, που βρήκαν την κοινή συνισταμένη τους στην, πλούσια σε ηχοχρώματα, φωνή του, όπου τραγούδησε τον αγώνα αλλά και τον έρωτα. Αυτήν την πλευρά του θέλει να φωτίσει αυτό το πορτρέτο, παρουσιάζοντας τον ερωτικό Καλογιάννη και να θυμίσει τα πιο αγαπημένα ερωτικά τραγούδια του.
Από την Καισαριανή στην  αίθουσα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας
Ο Αντώνης Καλογιάννης δεν είναι, απλά, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς θεοδωρακικούς τραγουδιστές, αλλά, ουσιαστικά, αποτελεί ανακάλυψη του ίδιου του Θεοδωράκη. Αυτός ήταν, εξάλλου, που τον έβγαλε επίσημα στο τραγούδι, το 1966, παίρνοντάς τον στην περιοδεία του στην τότε Σοβιετική Ένωση. Έτσι, ο Αντώνης Καλογιάννης, από τσαγκάρης στην Καισαριανή (όπου γεννήθηκε το 1940) βρέθηκε να τραγουδάει Θεοδωράκη στην φημισμένη “αίθουσα Τσαϊκόφσκι” της Μόσχας! Από τότε και για μια σχεδόν δεκαετία ταυτίστηκε με τον Θεοδωράκη και το έργο του, τόσο σε πολιτικές συναυλίες στο εξωτερικό ενάντια στη χούντα, όσο και δισκογραφικά, με ηχογραφήσεις έργων του Μίκη στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα μετά την μεταπολίτευση. Ενδεικτικά αναφέρω : «Κατάσταση πολιορκίας», «Πνευματικό εμβατήριο», «Επιφάνια Αβέρωφ», «Τα λαϊκά», «Νύχτα θανάτου», «Ο ήλιος κι ο χρόνος» κ.ά.



Από τον «Συνοικισμό Α» στα «Γράμματα στον Μακρυγιάννη»
Απ’ τα μέσα, περίπου, της δεκαετίας του ’70, ως και το τέλος της, και χωρίς να αποκοπεί από το θεοδωρακικό έργο, έκανε ένα άνοιγμα στο νεοκυματικό κι εντεχνολαϊκό τραγούδι της εποχής, τραγουδώντας μεγάλους συνθέτες(Μίμη Πλέσσα, Δήμο Μούτση, Γιώργο Χατζηνάσιο, Ηλία Ανδριόπουλο, Χρήστο Γκάρτζο, Αργύρη Κουνάδη κ.ά.) και στιχουργούς (Δημήτρη Χριστοδούλου, Πυθαγόρα, Μάνο Ελευθερίου, Γιάννη Λογοθέτη (ΛΟΓΟ), Λάκη Τεάζη κ.ά.). Συμβολικά, η περίοδός του αυτή ξεκινά με τον, επιτυχημένο και εμπορικά (χρυσός/50.000 πωλήσεις), «Συνοικισμό Α» (1972) του Δήμου Μούτση κι ολοκληρώνεται με τα «Γράμματα στον Μακρυγιάννη» (1979) του Ηλία Ανδριόπουλου, αλλά και με τον Ζορζ Μουστακί («Ο Αντώνης Καλογιάννης τραγουδά Μουστακί»). Θυμίζω και τις πιο μεγάλες επιτυχίες αυτής της περιόδου του: «Do you like the Greece», «Άνοιξε το παράθυρο», «Όρτσα τα πανιά», «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες» κ.ά. Και, φυσικά, τις επανεκτελέσεις των τραγουδιών του Μουστακί : «Ο μέτοικος», «Μεσόγειος», «Μοναξιά» κ.ά.

«Όμορφή μου Κατερίνα»
Η δεκαετία του ’80, ξεκίνησε με έναν δίσκο (Μίμη Πλέσσα – Δημήτρη Χριστοδούλου «Τραγούδια της γειτονιάς»/1980), που, μάλλον, έκλεισε την προηγούμενη δεκαετία, γιατί, ουσιαστικά, με τον επόμενο δίσκο του(«Τα σημερινά»/1981), ο Αντώνης Καλογιάννης, έκανε την στροφή του στο ερωτικό τραγούδι, όπου και καθιερώθηκε ως ένας, ερωτικός πλέον, τραγουδιστής, καθ’ όλη τη διάρκειά της, αλλά και την επόμενη του ’90. Με τα χρυσά (50.000 πωλήσεις) «Σημερινά», του Σπύρου Παπαβασιλείου και του Λάκη Τεάζη, ο Καλογιάννης άνοιξε την πιο εμπορική δεκαετία της καριέρας του και με ένα τραγούδι – μεγάλη επιτυχία, το «Όμορφή μου Κατερίνα», που το ακολούθησαν, τα επόμενα χρόνια, κι άλλες μεγάλες επιτυχίες, όπου ο τίτλος τους παρέπεμπε σε γυναικεία ονόματα.

 


Σταύρος Κουγιουμτζής, Τάκης Μουσαφίρης και Δημήτρης Λάγιος
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του «Όμορφή μου Κατερίνα», την επόμενη τριετία ακολούθησαν τρεις, διαφορετικού μεταξύ τους ύφους, δουλειές του, η συμμετοχή του στον δίσκο του Σταύρου Κουγιουμτζή(«Μικραίνει ο κόσμος»/1982), όπου ερμήνευσε το, εξαιρετικό, ομότιτλο, τα τραγούδια του Δημήτρη Λάγιου και του Φώντα Λάδη, που ερμήνευσε στον κοινό τους δίσκο «Εδώ που γεννηθήκαμε»(1983) κι η συμμετοχή του(μαζί με τον Δημήτρη Μητροπάνο, τον Δημήτρη Κοντολάζο, την Κατερίνα Στανίση, την Ελπίδα κ.ά.) στον δίσκο του Τάκη Μουσαφίρη («Ακόμα μια μέρα»/1984). Θα έλεγα ότι, αυτή η τριετία αποτέλεσε το, απαραίτητο μερικές φορές, “διάλειμμα”, πριν ακολουθήσουν τα «Μικρά ερωτικά», ο δίσκος, δηλαδή, της συνεργασίας του με τον Μάριο Τόκα.

 

«Αννούλα του χιονιά»
Η συνεργασία, λοιπόν, του Αντώνη Καλογιάννη με τον Μάριο Τόκα, και μάλιστα, με έναν χρυσό(50.000 πωλήσεις) δίσκο(«Μικρά ερωτικά»), δυο πολύ μεγάλες επιτυχίες, σε στίχους του Σαράντη Αλιβιζάτου, κι ένα συγκινητικό ερωτικό τραγούδι σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Ο Αντώνης Καλογιάννης, με τη δουλειά του αυτή, εκτινάχθηκε, πλέον, ως ερωτικός τραγουδιστής με τα πασίγνωστα κι αγαπημένα «Αννούλα του χιονιά» & «Σ’ αγαπώ σαν το γέλιο του Μάη»(σε ντουέτο με τη Μαρινέλλα), αλλά, ερμήνευσε και το συγκλονιστικό «Δεν κλαίω» του Γιάννη Ρίτσου. 

 

«Και που λες Ευτυχία»
Το αποκορύφωμα αυτής της ερωτικής ερμηνευτικής πλευράς του Καλογιάννη βρίσκεται στα μέσα στης δεκαετίας(1985), με το δίσκο «Και που λες Ευτυχία», σε μουσική του Αλέξη Παπαδημητρίου και του Τάκη Μουσαφίρη, όπου με το ομότιτλο τραγούδι(σε μουσική του Αλέξη Παπαδημητρίου και στίχους Ρόνη Σοφού) έκανε και τον τελευταίο χρυσό(50.000 πωλήσεις) προσωπικό δίσκο της καριέρας του. Μαζί με τη μεγάλη επιτυχία της «Ευτυχίας», ακούστηκε και το πανέμορφο «Μου ’χες τάξει Άννα», σε μουσική του Κώστα Χατζή, όπου το ερμήνευσε σε ντουέτο με τη Μαρινέλλα.




«Τραγουδώντας τον αγώνα και τον έρωτα με σεμνότητα κι ήθος»
Μετά τις μεγάλες αυτές επιτυχίες, η δισκογραφία του Αντώνη Καλογιάννη συνεχίστηκε ως και τα τέλη σχεδόν της δεκαετίας του ’90, όπου το 1997 κυκλοφόρησε ο τελευταίος στουντιακός δίσκος του. Παρότι – πλην ενός, δύο τραγουδιών («Σαν τα περιπολικά» κ.ά.) που ακούστηκαν – δεν ξανάβγαλε τη μεγάλη επιτυχία, αξίζει να καταγράψουμε κι αυτήν την δισκογραφία του ερωτικού ρεπερτορίου του.
Έτσι, η δεκαετία του ’80 ολοκληρώθηκε με τις προσωπικές δουλειές του «Χωρίς συνθήματα»(1986), «Ότι αγάπησα»(1987) & «Τι ώρα να ’ναι»(1989). Το 1989, επίσης, συμμετείχε, μαζί με τον Γιάννη Πάριο κι άλλους, στο δίσκο του Ηλία Ανδριόπουλου «Τα λόγια της αγάπης».
Η δεκαετία του ’90 άνοιξε με τα «Επικίνδυνα παιχνίδια»(1990) του Αλέξη Παπαδημητρίου και της Εύης Δρούτσα, για να συνεχιστεί την επόμενη χρονιά (1991) με το δίσκο του «Σε ανύποπτο χρόνο», όπου, ανάμεσα στ’ άλλα τραγούδησε τις «Μοίρες» του Κραουνάκη και το «Ίσως φταίνε τα φεγγάρια» του Νότη Μαυρουδή. Το 1992 τραγούδησε, σε μουσική Αλέξη Παπαδημητρίου, στο σήριαλ «Το 13ο κιβώτιο», ενώ το 1993 κυκλοφόρησε το δίσκο «Αντίθετη πορεία», με τραγούδια του Βαγγέλη Κορακάκη, του Θοδωρή Παπαδόπουλου κ.ά. 
Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 (αλλά και του ’80) συμμετείχε -  ερμηνεύοντας ένα ή δυο τραγούδια - σε μερικούς ακόμα δίσκους συναδέλφων του και συνθετών, ενώ, η τελευταία προσωπική του δισκογραφική εμφάνισή του πραγματοποιήθηκε προς τα τέλη της και, συγκεκριμένα, το 1997, με το δίσκο του «Ιστορίες αγγέλων» σε μουσική του Γιάννη Δημητρά. Έκτοτε, θα τον ξανακούσουμε μόνο σε δυο τραγούδια, από τη συμμετοχή του στον επιτυχημένο (χρυσός των 25.000 πωλήσεων) live δίσκο - αφιέρωμα στον Γρηγόρη Μπιθικώτση(«Για τον Γρηγόρη») το 2002. Τέλος, το 2007 κυκλοφόρησε η κασετίνα «Κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας – 40 χρόνια Αντώνης Καλογιάννης (UNIVERSAL), όπου ανθολογούνται τα σπουδαιότερα και σημαντικότερα τραγούδια που είπε ο Καλογιάννης, τόσο τα θεοδωρακικά, όσο και τα υπόλοιπα και τα ερωτικά φυσικά που εξετάζονται εδώ.
Με μια περίπου 10άδα, λοιπόν, δίσκων του με ερωτικά τραγούδια, κι αντίστοιχο σχεδόν αριθμό μεγάλων επιτυχιών, η ζεστή κι εκφραστική φωνή του Αντώνη Καλογιάννη, έχει καταγραφεί στη συνείδηση όλων μας και μ’ αυτό του το ρεπερτόριο, όπου, με την  ίδια σεμνότητα κι ήθος που είπε τα τραγούδια του αγώνα, είπε κι αυτά του έρωτα. 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άγγιξα, αγάπησα, έσκαψα, σύναξα θλίψη, γέμισα βοή.
Γιώργος Θέμελης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

15/12/1933 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο συνθέτης Άκης Πάνου
16/12/1974 Έφυγε από τη ζωή ο λογοτέχνης Κώστας Βάρναλης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS