119 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
18.11.2017
Ορφέας | Main Feed

Η δισκογραφία σήμερα

Μιχάλης Τσαντίλας

Αν για το έργο του των δεκαετιών 1960 και 1970, που παρουσιάστηκε στο πρώτο μέρος αυτής της αναδρομής, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο για το ελληνικό τραγούδι, η συνέχεια της δισκογραφικής διαδρομής του Διονύση Σαββόπουλου, από το 1983 και έπειτα, είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενη. Σε αυτή την περίοδο, ο τραγουδοποιός έκανε στροφή στην τραγουδοποιία του, απογοητεύοντας πολλούς ακροατές του αλλά και κερδίζοντας άλλους, καταφέρνοντας πάντως σε κάθε περίπτωση να μην καταφεύγει σε εύκολες λύσεις ή να εκπίπτει στη γραφικότητα.

 

Τραπεζάκια Έξω (Απρίλιος 1983, Lyra)

1. Νέο Κύμα
2. Μας Βαράνε Ντέφια
3. Χουλιγκάνοι
4. Μυστικό Τοπίο
5. Δεν Είναι Ρυθμός
6. Πρωτομαγιά
7. Φλόγες
8. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί
9. Canto
10. Το Χειμώνα Ετούτο
11. Τσάμικο


Το 1983 η άνοδος του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία ήταν ακόμα πρόσφατη και η ευφορία που είχε φέρει ο «άνεμος της αλλαγής» δεν είχε καταλαγιάσει ακόμα. Αυτό το πνεύμα αισιοδοξίας αποτυπώνεται σε μεγάλο βαθμό και στο Τραπεζάκια Έξω, από το φωτεινό εξώφυλλο του Αλέξη Κυριτσόπουλου μέχρι και αρκετά από τα τραγούδια. Το εναρκτήριο Νέο Κύμα μοιάζει με ανοιξιάτικο αεράκι, τα Πρωτομαγιά και Φλόγες αναδίδουν μια γλυκύτητα που σπάνια συναντάται στον «παλιό» Σαββόπουλο ενώ το Ας Κρατήσουν Οι Χοροί πανηγυρίζει με έναν τρόπο που μόνο ο Σαββόπουλος γνωρίζει. Υπάρχουν, όμως, και σκοτεινές γωνιές στο άλμπουμ, όπως για παράδειγμα στο μπουζουκορόκ του Χουλιγκάνοι ή στο μυστηριώδες Μυστικό Τοπίο.
Το Τραπεζάκια Έξω είναι «το άνοιγμα του Σαββόπουλου σε μια κατάφαση», όπως πολύ όμορφα το έθεσε κάποτε ο Φοίβος Δεληβοριάς ή αλλιώς είναι η στιγμή που αυτός συναντά, που σκιαγραφεί ένα κάποιο «εθνικό όραμα». Κι αν τα μπουζούκια, το κλαρίνο και οι αναφορές στην Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό αποξένωσαν κάποιους (ειδικά τους δογματικούς αριστερούς που έβλεπαν πάντα τον Σαββόπουλο σαν κάποιον δικό τους που παραστράτησε), υπήρξαν και άλλοι που κατάλαβαν ότι εδώ έχουμε ίσως τον πιο ολοκληρωμένο, τον πιο συμπαγή δίσκο του τραγουδοποιού – και συνάμα την τελευταία πραγματικά σημαντική κατάθεσή του.

* * * * *


Είκοσι Χρόνια Δρόμος – Ζωντανές Ηχογραφήσεις (Νοέμβριος 1983, Lyra)

1. Παραμυθάκι
2. Τι Έπαιξα Στο Λαύριο
3. Το Χειμώνα Ετούτο
4. Μη Μιλάς Άλλο Γι’ Αγάπη
5. Είδα Την Άννα Κάποτε
6. Τσάμικο
7. Σαν Τον Καραγκιόζη
8. Άγγελος Εξάγγελος
9. Παράγκα
10. Στη Συγκέντρωση (Της ΕΦΕΕ)
11. Μπάλλος (απόσπασμα)
12. Η Συννεφούλα
13. Ήλιε Ήλιε Αρχηγέ
14. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί
15. Λαλαλα

Ο πρώτος λάιβ δίσκος του Σαββόπουλου περιέχει ηχογραφήσεις από τις συναυλίες που έδωσε στο Παλαί Ντε Σπορ της Θεσσαλονίκης (Απρίλιος 1983, 17.000 θεατές) και στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (Σεπτέμβριος 1983, 80.000 θεατές). Ως ντοκουμέντο λειτουργεί καλά, αν και σίγουρα οι ξεκούρδιστη ορχήστρα και τα φάλτσα ακούγονται παράταιρα στην εποχή μας που οι ζωντανοί δίσκοι είναι τέτοιοι μόνο κατ’ όνομα. Χαρακτηριστικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι δεν συμπεριλαμβάνεται καμιά εκτέλεση με τους συμμετέχοντες στις συναυλίες καλλιτέχνες. Αξίζει πάντως η ακρόαση και μόνο για το εναρκτήριο Παραμυθάκι, την ιδιαίτερα δημοφιλή θεατρική διήγηση της ιστορίας του κότσυφα Σταύρου, που έκανε εδώ την πρώτη της εμφάνιση.

* * * * * 


Ζήτω Το Ελληνικό Τραγούδι (Νοέμβριος 1987, Minos EMI)

CD1
1. Ζήτω Το Ελληνικό Τραγούδι
2. Όλα Τα Κέντρα Ανοίγουν Πάλι
3. Χάρρυ Κλυνν
4. Περαστικά Λουκιανέ
5. Το Καλοκαιράκι
6. Γιώργος Ζωγράφος (Κάποιος Γιορτάζει)
7. Για Το «Όχι»
8. Στράτος Διονυσίου (Τελειώσαμε/Φεύγοντας)
9. Γιώργος Χατζηνάσιος (Κλείσανε Τα Κέντρα)
10. Το Κοκοράκι
11. Ελένη Βιτάλη (Σιγά Την Άμαξα/Τι Τα Θέλεις Τα Λεφτά/Μια Ζωή Μέσα Στους Δρόμους)
12. Βασίλης Παπακωνσταντίνου (Πάρε Με)
13. Γρηγόρης Μπιθικώτσης – Καίτη Γκρέυ (Ο Μπουφετζής/Μην Απελπίζεσαι)
14. Αλέκα Κανελλίδου (Πάμε Στο Άγνωστο/Μια Θάλασσα Μικρή/Άτθις)
 CD2
1. Για Τον Κουν
2. Νίκος Παπάζογλου (Παράβαση)
3. Ανέβηκα Στην Πιπεριά
4. Χαρούμενα Ταλέντα
5. Γιώργος Νταλάρας – Διονύσης Σαββόπουλος (Τσάμικο/Ωδή Στον Γ. Καραϊσκάκη)
6. Δήμητρα Γαλάνη (Τον Νυμφώνα Σου Βλέπω)
7. Λουκιανός Κηλαηδόνης (Λαλούν Τ’ Αηδόνια/Ο Μικρός Ήρωας)
8. Γιάννης Πάριος – Διονύσης Σαββόπουλος (Μπέμπα/Ποιος Το Ξέρει)
9. Γιώργος Ζαμπέτας (Πού ‘Σαι Θανάση)
10. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί
11. Σ’ Ακολουθώ
12. Χάρρυ Κλυνν (Ελλάδα Η Χώρα)
13. Χάρτινο Το Φεγγαράκι Κι Αποσπάσματα
14. Βαγγέλης Κονιτόπουλος (Ωραία Που ‘Ναι Την Αυγή)
15. Ζήτω
Στην εκπομπή που επιμελήθηκε τη σαιζόν 1986-1987 στην ΕΡΤ-1, ο Διονύσης Σαββόπουλος φιλοξένησε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του τότε ελληνικού τραγουδιού αλλά και της τέχνης γενικότερα. Αρκετές από τις μουσικές συμπράξεις του αποτυπώθηκαν και στο εν λόγω -  ομώνυμο της εκπομπής – διπλό άλμπουμ, το οποίο παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς λειτουργεί και σαν άτυπη αναδρομή στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, από το Βυζάντιο μέχρι και τη σύγχρονη μπαλάντα. Ο Σαββόπουλος χειρίστηκε μαεστρικά τους φιλοξενούμενούς του, καταφέρνοντας πολύ ενδιαφέροντα παντρέματα ενώ οι σημειώσεις του στο ένθετο για κάθε έναν από αυτούς είναι απολαυστικές. Ιδιαίτερα αξιόλογα είναι και κάποια νέα τραγούδια του που παρουσιάζει εδώ (Όλα Τα Κέντρα Ανοίγουν Πάλι, Για Το Κουν, το ομώνυμο του δίσκου), τα οποία, όμως, πέρασαν μάλλον απαρατήρητα.

* * * * * 

 

Ο κ. Σαββόπουλος Ευχαριστεί Τον κ. Χατζιδάκι Και Θα ‘Ρθη Οπωσδήποτε (Απρίλιος 1988, Minos EMI)

1. Έναρξις
2. Μια Στιγμή Ειρήνης
3. Ο Κος Σαββόπουλος Θερμά Ευχαριστεί
4. Μας Βαράνε Ντέφια
5. Παραμυθάκι
6. Τι Έπαιξα Στο Λαύριο
7. Ιαμβική Σκηνή
8. Η Συννεφούλα
9. Τα Κορίτσια Που Πηγαίνουν Δύο-Δύο
10. Σημαία Από Νάϋλον
11. Ωσάν Να Μη Συμβαίνει Τίποτε
12. Ένα Τραγουδάκι Του Lucio Dalla
13. Σ’ Αυτό Το Σπίτι, Σ’ Αυτόν Τον Οίκο
14. Χάρτινο Το Φεγγαράκι Κι Αποσπάσματα
15. Δεν Έχω Ήχο Δεν Έχω Υλικό
16. Σαν Τον Καραγκιόζη
17. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί
18. Μια Θάλασσα Μικρή
Στο άλμπουμ αυτό αποτυπώνεται το πρόγραμμα που παρουσίασε ο τραγουδοποιός στη μπουάτ Σείριος, στην Πλάκα, τον χειμώνα του 1988, ως καλεσμένος του Μάνου Χατζιδάκι. Το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στο εξαιρετικό τραγούδι που έγραψε ειδικά για τις παραστάσεις αυτές (Ο Κος Σαββόπουλος Θερμά Ευχαριστεί) και στην εκτέλεση του Μια Θάλασσα Μικρή με τον Χατζιδάκη στο πιάνο. Κατά τα άλλα, πρόκειται για ένα ακόμα αξιοπρεπές ντοκουμέντο που έχει, όμως, μικρό καλλιτεχνικό ενδιαφέρον.

* * * * * 

 

Το Κούρεμα (Μάιος 1989, Polygram)

1. Μην Περιμένετε Αστειάκια
2. Ο Άντρας Και η Γυναίκα Δεν Είναι Ίσοι
3. Η Αποτυχία Της Αριστεράς
4. Εμείς Του ‘60
5. Κωλοέλληνες
6. Το Μητσοτάκ
7. Ο Γιος Μου Πάει Στο Στρατό
8. Καλοκαίρι
Εν μέσω «βρώμικου ‘89» και με τη χώρα να παρακολουθεί αποσβολωμένη την αποκάλυψη των σκανδάλων, ο Σαββόπουλος κυκλοφορεί τον πλέον αμφιλεγόμενο δίσκο του. Μέσα από τα τραγούδια του εξαπολύει σφοδρή επίθεση στο ΠΑΣΟΚ και την Αριστερά και προτείνει – ανεπίτρεπτα για πολλούς φίλους του – ως μόνη λύση για το τιμόνι της χώρας τον Κώστα Μητσοτάκη. Η έκδοση αυτή αποτέλεσε ιδιαίτερα τολμηρό – για πολλούς αυτοκτονικό – βήμα για τον τραγουδοποιό, έστω κι αν ούτε ο ίδιος δεν περίμενε την τόσο μεγάλη κατακραυγή. Παλιοί του φίλοι και συνοδοιπόροι τον κατηγορούσαν πλέον ανοιχτά για προδοσία και καιροσκοπισμό και ο πόλεμος που του έγινε υπήρξε διαρκής και σχεδόν καταστροφικός για την καριέρα του.
Το μουσικό παρελθόν έχει δείξει ότι η προσκόλληση στην επικαιρότητα σπάνια βοηθάει τη διιαχρονικότητα ενός έργου και αυτό ισχύει σε μεγάλο βαθμό και εδώ καθώς Το Κούρεμα λειτουργεί περισσότερο ως χρονοκάψουλα που μπορεί να μεταφέρει μια εικόνα της εποχής στην οποία κυκλοφόρησε παρά ως έργο που αφορά τους ακροατές του σήμερα – με εξαίρεση το Εμείς Του ’60, το οριακό Κωλοέλληνες και το πραγματικά σπουδαίο Καλοκαίρι. Εντούτοις, για κάποιον που θέλει να συνθέσει το «παζλ» της προσωπικότητας του δημιουργού του, ο δίσκος αυτός αποτελεί σημαντικότατο κομμάτι του.

* * * * * 

 

Αναδρομή ‘63-‘89 (Απρίλιος 1990, Polygram)

1. Σαν Παληό Ρεμπέτικο
2. Ωδή
3. Μπάλλος Αποσπάσματα
4. Ζεϊμπέκικο
5. Μακρύ Ζεϊμπέκικο Για Τον Νίκο
6. Κωλοέλληνες
7. Τσάμικο
8. Ο Πολιτευτής
9. Για Τα Παιδιά Που ‘Ναι Στο Κόμμα
10. Πρωτομαγιά
11. Μην Περιμένετε Αστειάκια
12. Εμείς Του ‘60
13. Αουντουαντάρια
14. Αντί Επιλόγου, Απάνθισμα
Τον χειμώνα του 1990 ο Διονύσης Σαββόπουλος φιλοξενήθηκε στο Zoom, στην Πλάκα, παρέα με τους μουσικούς του και την Λένα Πλάτωνος. Στις 25 και 26 Ιανουαρίου, οι εμφανίσεις τους ηχογραφήθηκαν και επιλεγμένες στιγμές τους,  χωρίς στουντιακές επεμβάσεις, κυκλοφόρησαν στο εν λόγω άλμπουμ. Δεν είναι, όμως, τόσο τα αρκετά εμφανή λάθη που αδικούν την κυκλοφορία αυτή όσο ο κάπως «προκάτ» ήχος της εποχής. Ειδικά τα ηλεκτρονικά τύμπανα του Νίκου Αντύπα και κάποια συνθεσάιζερ κάνουν τον ήχο παρωχημένο και το άκουσμα κάπως ψυχρό.
Το Κούρεμα πάντως είχε ήδη κάνει τη ζημιά του. Ο Σαββόπουλος αναγκάστηκε σύντομα να αναζητήσει εργασία στα μπαράκια της Νέας Υόρκης αφού ο πόλεμος που δέχτηκε ήταν σφοδρός και οι μουσικές σκηνές όπου εμφανιζόταν «άδειαζαν» από κόσμο. Όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά, υπήρχαν βράδια στις παραστάσεις του που οι μουσικοί πάνω στη σκηνή ήταν περισσότεροι από το κοινό.

* * * * * 

 

Μη Πετάξεις Τίποτα (Απρίλιος 1994, Polygram)

1. Τίτλοι
2. Είδα Την Σούλα Και Τον Δεσποτίδη
3. Φιλημένη Μες Στους Κινηματογράφους
4. Το Ρεφραίν, Σ’ Αγαπώ
5. Μη Πετάξεις Τίποτα
6. Ακτίνες Του Βορρά
7. Ταγκό Βουβό
8. Ο Μικρός Μονομάχος
9. Πρεσθλάβες
10. Πώς Με Κατάντησε Η Αγάπω
11. Μέρες Καλύτερες Θα ‘Ρθουν
12. Τίτλοι
Με το Μη Πετάξεις Τίποτα, ο Σαββόπουλος έδωσε στο κοινό λόγους για να τον αγαπήσει ξανά καθώς εδώ προσπάθησε να μεταφέρει ένα μήνυμα αισιοδοξίας, μέσα από έναν άνισο, εντούτοις, δίσκο. Τραγούδια όπως τα Είδα Την Σούλα Και Τον Δεσποτίδη και Ο Μικρός Μονομάχος αποδεικνύουν οτι το αισθητήριό του είναι ακόμα ακμαίο και το Μέρες Καλύτερες Θα ‘Ρθουν καταφέρνει να συνεπάρει ενώ, αντίθετα, τα εθνικιστικά οράματα (Ακτίνες Του Βορρά, Πρεσθλάβες) και κάποια γλυκερά ερωτικά κομμάτια (Το Ρεφραίν, Σ’Αγαπώ, Πώς Με Κατάντησε Η Αγάπη) αφαιρούν από το σύνολο.
Εκτός των άλλων, σε αυτό τον δίσκο «ομολογείται» πλέον καθαρά η προσχώρηση του Σαββόπουλου στο κίνημα των «νεο-ορθοδόξων», παρότι αναφορές στην χριστιανική πίστη υπήρχαν και σε παλαιότερους δίσκους του. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ξεσπάσουν και πάλι συζητήσεις περί «προδοσίας»και «συντηρητικής στροφής», όμως το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι το άλμπουμ, φορτωμένο με πομπώδεις ενορχηστρώσεις, αποτυγχάνει σε μεγάλο βαθμό να μεταφέρει με αμεσότητα και να κάνει θελκτικό το όραμα του δημιουργού του.

* * * * * 

 

Παράρτημα Α (Δεκέμβριος 1996, Polygram)

1. Το Τραγούδι Ας Πούμε Του Οδυσσεβάχ
2. Δρακοκύκλωπες Και Κυκλωποδρακόπουλα
3. Ψάλτης
4. Δεν Περνούν Οι Μέρες, Δεν Περνούν Οι Ώρες
5. Το Τραγούδι Των Σειρήνων
6. Τα Μάγια Της Κίρκης
7. Ψαλτούλα
8. Τάλαντο
9. Το Κοροϊδευτικό Αεράκι
10. Η Είσοδος Του Χορού
11. Θρεττανελό
12. Ο Βαρύγδουπος Χρεμύλος
13. Το Τραγούδι Του Πλούτου
14. Χα-χα!
15. Μιράκολο!
16. Αυταπάτες
17. Ο Τρεκλίζων Ερμής
18. Το Τραγούδι Της Πενίας
19. Η Έξοδος Του Χορού
20. Σιγά, Η Πατρίδα Κοιμάται
Η μουσική και τα τραγούδια που έγραψε για τη θεατρική παράσταση Οδυσσεβάχ (1981), την αριστοφανική κωμωδία Πλούτος (1985) και την τηλεοπτική σειρά του Γιάννη Σμαραγδή Σιγά, Η Πατρίδα Κοιμάται (1989) ηχογραφούνται χρόνια μετά και δικαίως βρίσκουν θέση στον δισκογραφικό κανόνα του Διονύση Σαββόπουλου. Παρότι η κυκλοφορία αυτή αποτελεί μία από τις λιγότερο δημοφιλείς του τραγουδοποιού, περιέχει αρκετές αξιόλογες στιγμές, ιδιαίτερα παντρέματα φαινομενικά ετερόκλητων μουσικών ρευμάτων, προσεγμένες και πλούσιες ενορχηστρώσεις και ένα πλήθος συμμετεχόντων ερμηνευτών (Ελευθερία Αρβανιτάκη, Ελένη Δήμου, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Μαρία Δημητριάδη κ.ά.).

* * * * *  

 

Το Ξενοδοχείο (Δεκέμβριος 1997, Polygram)

1. Το Σώσε! (Gimme Some Lovin’)
2. Της Γιατρειάς Το Ρίσκο (The Healing Game)
3. Άγγελος Εξάγγελος (The Wicked Messenger)
4. Perfect Day
5. Του Ιωσήφ Το Πανωφόρι (Joseph’s Coat)
6. Μια Φορά Σ’ Αυτή Τη Ζήση (Once In A Lifetime)
7. Άδεια Μου Αγκαλιά (Into My Arms)
8. Ο Παλιάτσος Κι Ο Ληστής (All Along The Watchtower)
9. Ο Χρόνος Που Μετρά (L’ Anno Che Verra)
10. Χορεύοντας Τη Νύχτα (Dance The Night Away)
11. Ιθάκη (Itaca)
12. Γέρος Για Ροκ, Νέος Για Θάνατο (Too Old To Rock ’N’ Roll, Too Young To Die)
Ο πιο αδιάφορος, ίσως, δίσκος του Σαββόπουλου περιέχει μια σειρά τραγουδιών από το διεθνές ρεπερτόριο τα οποία ο τραγουδοποιός μεταγλώττισε στα ελληνικά. Κάποια από αυτά αποτελούν νέες εκτελέσεις ήδη γνωστών κομματιών (Άγγελος Εξάγγελος, Ο Παλιάτσος Κι Ο Ληστής, Ο Χρόνος Που Μετρά) αλλά τα περισσότερα αποτελούν καινούργιες καταθέσεις.
Ο τραγουδοποιός μοιάζει να ξέχασε εδώ ότι συνήθως τα σπουδαία τραγούδια χάνουν μεγάλο μέρος της αξίας τους αν αλλαχθεί έστω και μια λέξη από τους στίχους τους, πόσο μάλλον αν μεταφραστούν σε άλλη γλώσσα. Φυσικά, υπάρχουν στιγμές στο Ξενοδοχείο στις οποίες επιτυγχάνονται μικρά θαύματα, όπως π.χ. στο Άδεια Μου Αγκαλιά το οποίο ο Σαββόπουλος «διεκδικεί» στα ίσια από τον Nick Cave, όμως αυτό συμβαίνει κατ’ εξαίρεση και ως σύνολο Το Ξενοδοχείο ακούγεται αμήχανο και κάπως άχαρο τελικά.

* * * * * 

 

O Χρονοποιός (Δεκέμβριος 1999, Universal)

1. Χριστούγεννα Πάντα Τσακωνόμαστε
2. Με Το Κραγιόν Σε Ένα Χαρτάκι
3. Το Τσακάλι
4. Πλάι Στο Αρνάκι
5. Αηδόνι Στην Κερασιά
6. Η Μοναξιά Της Αμερικής
7. Σου Μιλώ Και Κοκκινίζεις
8. Το Φως Στις 10 π.μ.
9. Τα Χρυσά Παιδιά Του Γκάλη
10. Σωστικά Συνεργεία
11. Ποιος Φτιάχνει Τα Ανέκδοτα
12. Πρώτη Του Δύο Χιλιάδες
Ο τελευταίος, μέχρι σήμερα, στούντιο δίσκος του Σαββόπουλου συμπυκνώνει στα δώδεκα τραγούδια του όλα όσα χαρακτήρισαν τον τραγουδοποιό στη μακρόχρονη διαδρομή του. Υπάρχει εδώ ο άναρχος ροκάς Σαββόπουλος (Το Τσακάλι, Αηδόνι Στην Κερασιά), ο «μπελκάντο» τροβαδούρος (Πλάι Στο Αρνάκι), ο πολιτικός αναλυτής-ντοκυμαντερίστας (Η Μοναξιά Της Αμερικής), ο διονυσιακός πανηγυρτζής (Σου Μιλώ Και Κοκκινίζεις), ο ποιητής που βλέπει τη μαγεία στα μικρά και ασήμαντα για τους πολλούς πράγματα (Το Φως Στις 10 π.μ.) αλλά και ο εθνικός οραματιστής-παραμυθάς (Τα Χρυσά Παιδιά Του Γκάλη, Πρώτη Του Δύο Χιλιάδες).
Η πυκνότητα του λόγου, οι δυνατές μελωδίες, οι λεπτοδουλεμένες ακουστικές ενορχηστρώσεις και η ιδιαίτερη και ώριμη ερμηνεία αναδεικνύουν τον Χρονοποιό σε ένα από τα πλέον συνεκτικά άλμπουμ του Σαββόπουλου, παρά το ότι δεν έχει να παρουσιάσει κάποια τρανταχτή έκπληξη. Αν τελικά δεν υπάρξει επόμενος δίσκος, ο συγκεκριμένος εξασφαλίζει τουλάχιστον ότι ο δημιουργός του θα έχει κλείσει την προσφορά του με ένα σαφώς θετικό πρόσημο.

* * * * * 

Σαββόραμα (Δεκέμβριος 2001, Universal)

CD1
1. Εισαγωγή
2. Τα Πουλιά Της Δυστυχίας
3. Η Θεία Μάνου
4. Θαλασσογραφία
5. Είδα Την Άννα Κάποτε
6. Στη Συγκέντρωση Της Ε.Φ.Ε.Ε.
7. Ωδή Στον Γεώργιο Καραϊσκάκη
8. Μπάλλος
9. Η Δημοσθένους Λέξις
10. Μαύρη Θάλασσα
11. Ζεϊμπέκικο
12. Σαν Τον Καραγκιόζη
13. Πάροδος
14. Το Πανεράκι
15. Θεούλη Του Φαλλού
16. Ευριπιδάκι
CD2
1. Παράβαση
2. Ευτυχισμένος Άνθρωπος
3. Ιαμβική Συζυγία
4. Πάντα Μπρος Ταξιδιώτες
5. Έξοδος
6. Παραμυθάκι
7. Τι Έπαιξα Στο Λαύριο
8. Γεννήθηκα Στη Σαλονίκη
9. Πρωινό
10. Πρωτομαγιά
11. Μας Βαράνε Ντέφια
12. Εμείς Του ‘60
13. Επίλογος
14. Πρωτοχρονιές Του Ραδιοφώνου
Η πρώτη, τριπλή, εμφάνιση του Διονύση Σαββόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας, στις 11, 12 και 13 Δεκεμβρίου 2000, δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί υπερπαραγωγή. Σε αυτή συμμετείχαν φίλοι του ερμηνευτές (Δόμνα Σαμίου, Νίκος Παπάζογλου, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Σάκης Μπουλάς, Μελίνα Τανάγρη κ.ά.), η ορχήστρα Καμεράτα, τα μουσικά συγκροτήματα Combo και Μπάντα, η χορωδία Fons Musicalis και ομάδα χορευτών ενώ ιδιαίτερη προσοχή δώθηκε στα σκηνικά και τους φωτισμούς.
Επόμενο ήταν η δισκογραφική αποτύπωσή της, με τον επιβλητικό τίτλο Σαββόραμα, να είναι κάπως «λειψή», αφού το ιδιαίτερα πλούσιο οπτικό κομμάτι λείπει. Παρ’ όλα αυτά, οι εκτελέσεις είναι άψογες και σαν ζωντανή ηχογράφηση είναι από τις πλέον άρτιες της ελληνικής δισκογραφίας. Σαφώς πληρέστερο και λειτουργικό, πάντως, είναι το ομώνυμο DVD (το πρώτο μουσικό της ελληνικής παραγωγής) που κυκλοφόρησε αυτόνομα το 2003.

* * * * * 

 

Ο Πυρήνας (Μάρτιος 2007, Lyra)

1. Το Τσακάλι
2. Έλσα Σε Φοβάμαι
3. Μυστικό Τοπίο
4. Τα Πουλιά Της Δυστυχίας
5. Θεία Μάνου
6. Η Δημοσθένους Λέξις
7. Ακούστε Ένα Παράξενο...
8. Η Ζωζώ
9. Κωλοέλληνες
10. Άγγελος Εξάγγελος
11. Τα Καλοτάξιδα Πουλιά/Ήρθε Βοριάς Ήρθε Νοτιάς
12. Νανούρισμα
13. Η Παράγκα
14. Το Χειμώνα Ετούτο
15. Αηδόνι Στην Κερασιά
16. Το Φως Στις 10 π.μ.
17. Άδεια Μου Αγκαλιά
18. Φεύγω
19. Εμείς Του ‘60
Άλλη μια ζωντανή ηχογράφηση, αυτή τη φορά από το Gazarte (10 και 12 Νοεμβρίου 2006), με ένα ιδιαίτερα λιτό σχήμα, με μόλις δύο μουσικούς να συνοδεύουν τον Σαββόπουλο. Όταν βέβαια αυτοί οι μουσικοί είναι ο Σταύρος Λάντσιας (πιάνο, πλήκτρα, τύμπανα) και ο Γιώτης Κιουρτσόγλου (μπάσο, φωνή) το πράγμα παίρνει αυτομάτως άλλες διαστάσεις. Η έκδοση συνοδεύεται και από ένα ιδιαίτερα προσεγμένο DVD, με πολύ καλή ποιότητα ήχου και εικόνας.
Ο σκοπός του Σαββόπουλου στο εν λόγω πρόγραμμα ήταν να παρουσιάσει κάποια λιγότερο γνωστά τραγούδια του και, μέσω των απογυμνωμένων ενορχηστρώσεων, να αγγίξει και να παρουσιάσει τον «πυρήνα», την ουσία των συνθέσεών του. Μπορεί να μην πετυχαίνει απολύτως τους στόχους του, παρ’ όλα αυτά η ηχογράφηση έχει σίγουρα ενδιαφέρον και ακόμα περισσότερο το οπτικοακουστικό υλικό.

* * * * * 

 

Τα 45άρια (9 Φεβρουαρίου 2009, Lyra)

1. Εγερτήριο
2. Μια Θάλασσα Μικρή
3. Τι Να Τα Κάνω Τα Τραγούδια Σας
4. Τα Πουλιά Της Δυστυχίας
5. Οι Δεκαπέντε
6. Σαν Τον Καραγκιόζη
7. Για Την Κύπρο
8. Ο Καθρέφτης
9. Ο Πολιτευτής
10. Συννεφούλα
11. Συννεφούλα
«Χρόνια στη δισκογραφία, ένα, έστω, δεκάιντσο βινύλιο δεν αξιώθηκα να βγάλω» ξεκινά το σημείωμα του Σαββόπουλου στο ένθετο του άλμπουμ. Η επιθυμία του έγινε πραγματικότητα το 2005, όταν η Lyra κυκλοφόρησε σε συλλεκτικό δεκάιντσο μια σειρά από τραγούδια του που είχαν εκδοθεί πριν το Φορτηγό. Στην έκδοση σε CD προστέθηκαν τρία ακόμα κομμάτια, δύο σε συνεργασία με τον Μπαγιαντέρα (Ο Καθρέφτης, Ο Πολιτευτής) και μία εκτέλεση της Συννεφούλας με τον Νότη Μαυρουδή στην κιθάρα. Συλλογή που παρουσιάζει το πρώιμο, «τραχύ» πρόσωπο του τραγουδοποιού και που συμπληρώνει την δισκογραφία του, καθώς οι ηχογραφήσεις αυτές δεν ήταν προηγουμένως διαθέσιμες αλλού.

* * * * * 

 


 Επίμετρο
Δεν ξεμπερδεύει κανείς εύκολα με το έργο του Διονύση Σαββόπουλου και σίγουρα όχι με μια τέτοια σύντομη αναδρομή, η οποία είναι λογικό να έχει παραλείψεις, ίσως και αστοχίες. Ο στόχος μου ήταν να δώσω εδώ μόνο κάποιες βασικές συνισταμένες του έργου του, επικεντρωνόμενος στις διαθέσιμες σε CD δισκογραφικές κυκλοφορίες. Υπάρχουν, φυσικά, πολλές ακόμα πτυχές της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας (παραγωγές, συμμετοχές, παραγγελίες που δεν έχουν κυκλοφορήσει σε δίσκους κλπ.), οι οποίες, όμως, ξεφεύγουν από τους σκοπούς αυτού του άρθρου. Για τους αναγνώστες που θέλουν να μελετήσουν σε μεγαλύτερο βάθος το έργο του Σαββόπουλου, παραθέτω έναν μικρό βιβλιογραφικό κατάλογο (κάποιοι τίτλοι ίσως έχουν εξαντληθεί):
1. Η Σούμα 1963-2003, Διονύσης Σαββόπουλος, εκδόσεις Ιανός, 2003 (όλοι οι στίχοι του συγκεντρωμένοι μαζί με κείμενα και συνεντεύξεις)
2. Στίχοι-Παρτιτούρες-Συνεντεύξεις (1983-2000), Διονύσης Σαββόπουλος, εκδόσεις Lyra – Πολύτροπον, 2006 (καλύπτει τους δίσκους Τραπεζάκια Έξω, Το Κούρεμα, Μην Πετάξεις Τίποτα, Ο Χρονοποιός)
3. Διονύσης Σαββόπουλος: Υπόγεια Διαδρομή, Κώστας Μπλιάτκας, εκδόσεις Ιανός, 2001 (βιογραφία με ντοκουμέντα και συνεντεύξεις)
4. Διονύσης Σαββόπουλος, Δημήτρης Καράμπελας, εκδόσεις Μεταίχμιο, 2003 (δοκιμιακή μελέτη του έργου του)
Παραμένει, πάντως, ως ζητούμενο η επανεκτίμηση, με ψυχραιμία και αποστασιοποίηση, του έργου αυτού που εξακολουθεί να είναι ένα από τα επιδραστικότερα της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Υπερτερεί συντριπτικώς ο πόλεμος.
Γιώργος Σεφέρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

18/11/1985 Πέθανε ο συνθέτης και τραγουδιστής του ρεμπέτικου Δημήτρης Γκόγκος ή Μπαγιαντέρας
19/11/1944 Γεννήθηκε στη Λευκάδα η μέτζο-σοπράνο Αγνή Μπάλτσα
19/11/1959 Γεννήθηκε ο συνθέτης Νίκος Ζούδιαρης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS