128 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
22.05.2019
Ορφέας | Main Feed

Δισκοκριτικές

Μιχάλης Τσαντίλας

Λένα Πλάτωνος: Ημερολόγια «-Τι είναι πιο σημαντικό, Να ικανοποιήσεις χίλιες επιθυμίες σου; Ή να τιθασεύσεις τη μία;
- Να τιθασεύσω τη μία ... Απάντησα [...]
»

Η επιθυμία της Λένας Πλάτωνος να επιστρέψει στη δισκογραφία, πάντως, δεν τιθασεύτηκε, ευτυχώς. Ο νέος της δίσκος, οχτώ χρόνια μετά την «Τρίτη Πόρτα», είναι εδώ και αυτό από μόνο του αποτελεί γεγονός.

Κλεισμένη στο διαμέρισμά της στον Χολαργό, με μόνο αρωγό τον τριαντάχρονο Στέργιο Τσιρλιάγκο στην επιμέλεια της παραγωγής και τον προγραμματισμό, η Πλάτωνος καταθέτει μια εργασία, μουσική και στίχους, που, στα καλύτερά της, στέκεται ισάξια δίπλα στα θρυλικά προηγούμενα πονήματά της και η οποία διατηρεί καθ’ όλη τη διάρκειά της ένα ενιαίο ύφος.

Μουσικά, ο δίσκος κινείται σε καθαρά ηλεκτρονικά μονοπάτια, μακριά όμως από τα ρηξικέλευθα τερτίπια του "Σαμποτάζ" (1981) ή την τρέλα του "Μάσκες Ηλίου" (1984). Ο ήχος είναι μάλλον παρωχημένος για τα δεδομένα της Πλάτωνος, πράγμα που, αν και θα ενοχλήσει κάποιους από τους παλιούς φίλους της, δε μειώνει καθόλου την αξία της εργασίας αλλά συντελεί στο να είναι αρκετά προσιτή στον μέσο ακροατή. απαιτούνται παρόλα αυτά επανειλημένες ακροάσεις για να μπει κανείς στο κλίμα της. Η μελωδία απουσιάζει σχεδόν παντελώς, καθώς η καλλιτέχνις επιλέγει την απλή αφήγηση ως όχημα των στίχων της, οι οποίοι είναι αυτοβιογραφικοί και στις περισσότερες στιγμές τους αφήνουν να διαφανεί το σκοτάδι που κρύβεται πίσω τους. Την ατμόσφαιρα στο κάθε κομμάτι ορίζουν μουσικές πινελιές που φλερτάρουν αλλού με την άμπιεντ, αλλού με την ντίσκο και την τέκνο.

 

Κομμάτια που ξεχωρίζουν είναι το «Αλίμονο», με τα σχεδόν οπερετικά φωνητικά του Γιάννη Παλαμίδα, ο οποίος τα δίνει όλα τραγουδώντας

«[...] Αλίμονο/ Στους δυνατούς κι ευαίσθητους/
Εξουσιάζονται/ Από τους αδύναμους κι αναίσθητους [...]
»,

το ατμοσφαιρικότατο και βαθιά μελαγχολικό «Θάλασσα»

«[...] Υποθέτω πως έτσι ξαναγιεννιέται κανείς/ Ανοίγοντας τον εαυτό του/ Μοιρογνωμόνιο του ορίζοντα [...]»,

η «Μετακόμιση»

«[...] Όνειρο είναι η ζωή/ Ένα πρωί βλέπεις ένα όνειρο/ Και δεν ξυπνάς [...]».

Κομβικό σημείο όμως αποτελεί το «Ραντεβού», ένα μίνιμαλ κομψοτέχνημα, ρυθμικό και ονειρικό, που σε μια άλλη εποχή και μια άλλη χώρα θα αποτελούσε σίγουρα το σινγκλ του δίσκου.

Λένα Πλάτωνος: Ημερολόγια Αλλού, ένα παιδικό τραγούδι μετατρέπεται σε εφιαλτική ψαλμωδία («Στην Πλατεία Καπνικαρέα»), οι ηλιαχτίδες του μαγιάτικου ήλιου καταφέρνουν να απαλύνουν την απουσία ενός αγαπημένου προσώπου («Πρωτομαγιά») και η Βικτωρία Μπόζικ, οικιακή βοηθός της Λένας Πλάτωνος, προσθέτει τη φωνή της και ένα ρωσικό τόνο («Παίζοντας Με Τη Βικτωρία (Ρωσική Ρομάντζα)»).

Για άλλη μια φορά, η Λένα Πλάτωνος καταφέρνει κάτι που πολύ λίγοι άγγιξαν στο παρελθόν ή θα αγγίξουν στο μέλλον: από ένα μάτσο ρυθμοκούτια, σαμπλς, φίλτρα, θορύβους, ιδέες και λέξεις φτιάχνει, για άλλη μια φορά, μουσική σύγχρονη αλλά και παντοτινή. μουσική μεγαλύτερη από τη ζωή.

Το cd της Λένας Πλάτωνος "Ημερολόγια" κυκλοφορεί από το περιοδικό - εκδόσεις "Οδός Πανός".

Οι φωτογραφίες προέρχονται από το ένθετο του cd.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Πάντα θα έχουμε ανάγκη από ουρανό.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/5/1942 Πέθανε ο συνθέτης Παναγιώτης Τούντας
23/5/1943 Γεννήθηκε στην Αθήνα η τραγουδίστρια Βίκυ Μοσχολιού