131 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.04.2019
Ορφέας | Main Feed

Δισκοκριτικές

Δώρα Παπαδοπούλου

Βασίλης Δημητρίου: Αριστοφάνη έργαΠολλοί -ελπίζω- γνωρίζουν τον Αριστοφάνη. Ο πατέρας της αρχαίας κωμωδίας, αναζωογονεί ακόμη τη σύγχρονη εκδοχή της, με την πάντα επίκαιρη αιχμηρή θεώρηση μιας πραγματικότητας που δε διαφέρει και πολύ από τότε που οι ναοί δεν είχαν πόρτες και οι άνθρωποι ταξίδευαν με τριήρεις. Ο Αριστοφάνης γεννήθηκε το 450π.Χ. στην Αθήνα, όπου και έζησε. Γνωρίζοντας την αρχαία τραγωδία, μισώντας τον Ευριπίδη και λατρεύοντας τον Αισχύλο έβαλε τα θεμέλια της σάτιρας. Διακωμώδισε έργα, ημέρες και συστήματα της εποχής του. Σήμερα λιγότερες από 12 κωμωδίες του σώζονται και εξακολουθούν να αποτελούν πόλο έλξης για τους απανταχού θεατρανθρώπους και θεατρόφιλους.

Βασίλης Δημητρίου Πολλοί -ελπίζω- γνωρίζουν το Βασίλη Δημητρίου. Ένας συνθέτης, εξαιρετικής μουσικής αντίληψης που χρόνια αντιλαμβάνεται έμπρακτα το συναίσθημα που αποπνέουν οι στιγμές και γράφει υπέροχη μουσική. Τον γνωρίσαμε με τη μουσική με την οποία έντυσε τηλεοπτικές σειρές σε μία τηλεόραση άλλου ήθους. Εδώ στον Ορφέα είχαμε και την τιμή να τον φιλοξενήσουμε. Σύντομα, νέες μουσικές του θα ντύσουν την τηλεοπτική σειρά «Ματωμένα χώματα» που ακουμπά στο ιστοριογράφημα της Διδώς Σωτηρίου. Γυρίζει ο τηλεοπτικός τρόχος άραγε; Θα δείξει.

Ίσως λίγοι γνωρίζουν την πολυετή συνθετική θητεία του Βασίλη Δημητρίου στο θέατρο, με έμφαση στις μουσικές που έγραψε για παραστάσεις αρχαίου δράματος που παίχθηκαν στην Επίδαυρο και αλλού. Κι όμως, ο Βασίλης Δημητρίου έγραψε μουσική σχεδόν για όλες τις σωζόμενες κωμωδίες του Αριστοφάνη, για δύο – τρεις από αυτές μάλιστα όχι μία αλλά δύο και τρεις φορές και μάλιστα με μία διαφορετική, κάθε φορά, προσέγγιση. Δύο διπλά cd με τις προαναφερθείσες συνθετικές πράξεις, κυκλοφόρησαν στις αρχές του χρόνου από τη ΛΥΡΑ. Είναι σίγουρα μία εκδοτική απόπειρα που συνυπογράφουμε, διότι δυστυχώς ποτέ η μουσική του θεάτρου δεν πήρε εμπορικά τη θέση που έχει καλλιτεχνικά κατακτήσει. Για το λόγο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε αναλυτικά το περιεχόμενό τους.

Αριστοφάνη έργα Ι

Βασίλης Δημητρίου: Αριστοφάνη έργαΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ | Επίδαυρος, 1999
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης | Σκηνοθεσία: Θύμιος Καρακατσάνης

1. Που μας πας / 2. Τραγούδι Αγάθωνα / 3. Α χορικό / 4. Αν κάποιος έβαλε στο μάτι / 5. Να δώσουν οι θεοί
6. Η είσοδος των μουσικών / 7. Παντοδύναμε Δία / 8. Βγάλτε κοπέλες το σκασμό / 9. Υπάρχει βρωμιά
10. Σκατόγερος γαμπρός / 11. Λόγος πρωτάκουστος / 12. Η χήρα / 13. Ας ανάψουν οι λαμπάδες
14. Δόξα να ΄χει ο μπαξές / 15. Γοργά θα γυρίσει και ο τροχός / 16. Το λίκνισμα της ελαφίνας / 17. Παράβαση
18. Όρμα στ΄αλώνι του χορού / 19. Έξοδος γυναικών / 20. Ελάτε θεσμοφόρες / 21. Ο χορός του Ευριπίδη
22. Φτάνει πια το πανηγύρι

ΟΡΝΙΘΕΣ | Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, 1994
Μετάφραση: Νίκος Σφυρόερας | Σκηνοθεσία: Ανδρέας Βουτσινάς

1. Είσοδος / 2. Γλυκοκέλαϊδη μούσα / 3. Ποπό τι πάθαμε / 4. Η επίθεση - Ρίχτε τους / 5. Πονηρό, δολερό και κακό
6. Μαύρα λόγια και πικρά / 7. Τα λόγια σου, ανθρωπάκο / 8. Ξανθιά καλή μου αηδόνα / 9. Τυχερά πετεινά
10. Χίλια μύρια πράματα / 11. Ο Σωκράτης / 12. Στο Φανάρι του Διογένη / 13. Δοξαστικό

ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ Ι | Εθνικό Θέατρο, 1996
Μετάφραση: Πολύβιος Δημητρακόπουλος | Σκηνοθεσία: Ανδρέας Βουτσινάς
1. Εισαγωγή / 2. Πρόλογος / 3. Όπως πρώτα / 4. Α΄ χορικό - Εμπρός, καλέ μου εμπρός
5. Β' χορικό - Αχ, που ΄σαι Μυρωνίδη / 6. Όπως πρώτα θηλυκά / 7. Φανφάρα κλόουν / 8. Μίλα Πραξαγόρα
9. Επιθυμούμε, διεκδικούμε και απαιτούμε / 10. Αγαπούλα, συννεφούλα / 11. Οι γείτονες
12. Ελάτε στις γυναίκες / 13. Τώρα οι νέοι / 14. Να ΄χω τύχη / 15. Πάμε ταβέρνα / 16. Φινάλε

ΝΕΦΕΛΕΣ Ι | Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Επιδαύρου, 1996
Μετάφραση: Παύλος Μάτεσις | Σκηνοθεσία: Κοραής Δαμάτης
1. Α΄χορικό / 2. Θυγατέρες των υδάτων / 3. Εις αιώνας αιώνων δεξιά μου / 4. Το κουράγιο σου μεγάλο
5. Ισχυρέ των κυμάτων / 6. Φοίβε Ανάκια / 7. Φαύλα τα φαύλα να στέργεις / 8. Νεφέλες ασωμάτων σώματα

Αριστοφάνη έργα ΙΙ

Βασίλης Δημητρίου: Αριστοφάνη έργαΝΕΦΕΛΕΣ ΙΙ | Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, 1998
Ελεύθερη απόδοση: Ανδρέας Βουτσινάς, Ελένη Τριανταφυλλάκη Πήττα | Σκηνοθεσία: Ανδρέας Βουτσινάς
1. Πρόλογος - Α΄παράβαση - Α΄χορικό / 2. Επίκληση Σωκράτη - Β΄χορικό - Β΄παράβαση / 3. Παράκληση Στρεψιάδη
4. Γ΄χορικό - Γ΄παράβαση / 5. Οι διαλογισμοί του Σωκράτη και η αγωνία του Στρεψιάδη / 6. Η υπόσχεση των Νεφελών
7. Όλα τα κάνουν οι Νεφέλες / 8. Η επιβράβευση η παρότρυνση και η υπόδειξη των Νεφελών
9. Ένα ζειμπέκικο για το λεβέντη παίδαρο 10. Τώρα ... όλοι ... υπομονή / 11. Δ΄παράβαση
12. Δε μπορεί, θα βρούμε ένα όνειρο

ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ | Επιδαύρια 2002, Θεατρική διαδρομή
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης | Σκηνοθεσία: Γιώργος Μιχαλακόπουλος
1. Α΄χορικό - είσοδος χορού γερόντων - χορός γυναικών / 2. Επίθεση γυναικών / 3. Τ΄αδράχτι
4. Το παραμύθι / 5. οι δύο αυλοί / 6. Ανοίχτε τις αγκάλες / 7. Έχω στρώμα κεντητό / 8. Μνημοσύνη, θεά μου
9. Το παιδί με το τσέρκι / 10. Συμπολίτες θεατές / 11. Γοργά να μπείτε στο χορό

ΙΠΠΗΣ | Επιδάυρια 2001, Θεατρική διαδρομή
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης | Σκηνοθεσία: Κώστας Μπάκας
1. Έναρξη / 2. Α΄χορικό (Βάρα βάρα) / 3. Μούτρο βρωμερό / 4. Παράβαση (Αέρα στα πανιά σου)
5. Ω, Ποσειδών, Ποσειδών / 6. Ω, Παλλάς Αθηνά / 7. Β΄χορικό (Υψώστε αλαλαγμό) / 8. Άπλωσε τα μεγάλα σου πανιά
9. Θα ξημερώσει μιαν αυγή / 10. Χορός Ιππέων - Δήμος / 11. Το κυνήγι των προσφορών στο Δήμο
12. Ω ζηλευτή περήφανη μενεξεδένια Αθήνα / 13. Φινάλε

ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ ΙΙ | Θεατρική Διαδρομή, 2000
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης | Σκηνοθεσία: Γιώργος Μιχαλακόπουλος
1. Πρώτα πρώτα / 2. Εμπρός παλικάρια - Πάροδος / 3. Προχώρα καλέ - Α΄στάσιμο / 4. Κάτω η μπουγάδα
5. Όποιος είναι μάγκας / 6. Όποιος είναι μάγκας / 7. Παίξε τον αυλό σου - το τραγούδι της γριάς
8. Το τραγούδι της νέας και του νέου / 9. Γιορτή φινάλε

ΠΛΟΥΤΟΣ | Επίδαυρος, 2006
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης | Σκηνοθεσία: Θύμιος Καρακατσάνης
1. Α΄χορικό / 2. Να ΄μουνα καλλικάτζαρος / 3. Χώνω τη μούρη σου μωρή / 4. Πορεία προς το Ασκληπιείο
5. Παράκληση / 6. Επιστροφή του Πλούτου / 7. Να ΄μουνα πουλί

 

Βασίλης Δημητρίου: Αριστοφάνη έργαΗ αλήθεια είναι πως για να μπει κανείς στο όλο κλίμα είναι καλό να γνωρίζει του Αριστοφάνη τα έργα και να έχει παρακολουθήσει κάποια ή κάποιες από τις παραστάσεις. Όμως, αν έστω δεχθούμε πως κανείς αγνοεί παντελώς τον Αριστοφάνη και τα έργα του, δε θα δυσκολευτεί να βρεθεί σε μία εικονική θεατρική παράσταση, καθισμένος μπροστά μπροστά, βλέποντας, ακούγοντας και νιώθοντας. Με άλλα λόγια, η μουσική του Δημητρίου, έτσι όπως ντύνει τους στίχους και τα χορικά, αλλά και μόνη της έχει τη δύναμη να δημιουργήσει μία ατμόσφαιρα εικονικής θεατρικής παράστασης που μπορεί αυτόνομα να εξάρει τη φαντασία. Ε, δεν είναι τυχαίο που ακούς τις Θεσμοφοριάζουσες και το μυαλό πηγαίνει στα τηλεοπτικά πάνελ των οκτώ!

Διαφορετικού ύφους μουσικές από αυτές που μας χάρισε το τηλεοπτικό πρόσωπο του συνθέτη, ένεκα του διαφορετικού concept, αλλά το ίδιο αισθαντικές. Μουσικές που προσεγγίζουν τον Αριστοφάνη με ... «αριστοφανικό» τρόπο! Πολλά όργανα, μοντέρνες ενορχηστρώσεις, πότε δυνατός ρυθμός, πότε ήρεμη δύναμη για να ακουστούν οι φωνές. Κι αν οι ενορχηστρώσεις είναι μοντέρνες, το λαϊκό ηχόχρωμα είναι έντονο και υποβόσκει και αναδεικνύεται. Άλλο τόσο, ψάχνοντας θα ανακαλύψουμε τα μελωδικά μοτίβα του «Ταξιδιού της Αλεξάνδρειας». Έχω την αίσθηση πως ο Δημητρίου αναδεικνύεται σε ιδιοφυή πρωταγωνιστή των παραστάσεων, παίζοντας το ρόλο του από τα καμαρίνια!

Δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσεις κάτι. Ούτε καν τη μουσική επένδυση μίας παράστασης έναντι των άλλων, πόσο μάλλον συγκεκριμένα κομμάτια. Ας κρατήσουμε το ότι εκτός από ένα εξαιρετικό μουσικό πόνημα, παρακαταθήκη του Δημητρίου στα μουσικά πράγματα είναι μία προσεγμένη και σίγουρα επιβεβλημένη καταγραφή πολλών ετών διαδρομής της Αριστοφανικής κωμωδίας στις μέρες μας.
Εύστοχα λέει ο Αριστοφάνης στις Θεσμοφοριάζουσες (απόδοση: Κ. Χ. Μύρη), δείχνοντας το δικό του παρόν, που μάλλον δεν απέχει και από το κάθε «παρόν»: «υπάρχει βρωμιά, βρισιά, φτυσιά ...». Ευτυχώς, όχι στη μουσική ...
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άγγιξα, αγάπησα, έσκαψα, σύναξα θλίψη, γέμισα βοή.
Γιώργος Θέμελης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.