98 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
20.09.2017
Ορφέας | Main Feed

Οι δικοί μας «ξένοι»

Δώρα Παπαδοπούλου

Θα μπορούσε να είναι ένα κακόγουστο αστείο, όπως πολλά ανάλογα στο παρελθόν που αφορούσαν celebrities. Δεν ήταν. Γιατί μία από τις πιο ελπιδοφόρες παρουσίες στη σκηνή της διεθνούς μουσικής, είναι νεκρή. Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου θα μπορούσε ίσως να είναι ο τίτλος που θα περιγράψει τη ζωή και την τέχνη της Έιμι Γουάινχαουζ. Διότι αν η πειρατεία σκοτώνει τη μουσική, τότε τα ναρκωτικά της στερούν και την ανάσταση. Η καλλιτέχνης βρέθηκε στις 23 Ιουλίου 2011, νεκρή, στο σπίτι της στο βόρειο Λονδίνο.
Η είδηση από την πρώτη στιγμή έκανε το γύρο του κόσμου σε όλα τα παραδοσιακά και τα εναλλακτικά media. Τα αίτια του θανάτου της δεν έχουν εξακριβωθεί. Όμως οι πληροφορίες όπως μεταδόθηκαν από τα μεγάλα διεθνή δίκτυα κάνουν λόγω για υπερβολική χρήση ουσιών. Λένε ακόμη πως τα ασθενοφόρα που έφθασαν επί τόπου δεν μπόρεσαν να προσφέρουν βοήθεια, μιας και ο θάνατος είχε ήδη επέλθει.
Η Έιμι Γουάινχαουζ (Amy Winehouse) γεννήθηκε στις 14 Σεπτεμβρίου 1983. Το πρώτο της άλμπουμ με τον τίτλο Frank έκανε αμέσως επιτυχία. Ωστόσο ο επόμενος δίσκος της ήταν αυτό που της χάρισε τη δόξα και την καταξίωση. Το άλμπουμ Back to Black κατάφερε να συνθέσει ετερογενή ήδη μουσικής παντρεύοντας μαζί κλασικό ποπ, ροκ, τζαζ και σόουλ ήχους και δεν άργησε να της χαρίσει πέντε βραβεία Γκράμι. Έγινε έτσι η πρώτη Βρετανίδα τραγουδίστρια που κέρδισε τόσα βραβεία Γκράμι και μάλιστα μεταξύ αυτών τρία από τα πιο σημαντικά. Η ίδια δήλωνε τότε "Δε με ενδιαφέρει η δόξα. Είμαι απλά μία μουσικός."Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η μουσική καριέρα επισκιάστηκε από τον εθισμό της τραγουδίστριας στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Έτσι η μουσική της γρήγορα παντρεύτηκε με τις ουσίες, με αποτέλεσμα εκατομμύρια θεατές μέσα και έξω από τα στάδια μέσω διαδικτύου να παρακολουθούν την Winehouse να παραπαίει στη σκηνή. Η τελευταία πράξη αυτού του επί της ουσίας καλλιτεχνικού δράματος παίχθηκε πρόσφατα, τον στις 18 Ιουνίου 2011, στο Βελιγράδι στη Σερβία, όπου χιλιάδες θεατών παρακολούθησαν την τραγουδίστρια, χαπακωμένη και μεθυσμένη, να τρεκλίζει και να παραπαίει στη σκηνή. Μετά από αυτή την τραγική εμφάνιση ακυρώθηκαν οι υπόλοιπες προγραμματισμένες συναυλίες της καλοκαιρινής της περιοδείας, μεταξύ αυτών και η προγραμματισμένη συναυλία της 22ας Ιουνίου στην Ελλάδα.
Πολλοί μιλούν πια για την κατάρα των 27. Κι αυτό γιατί η Έιμι Γουάινχαουζ πέθανε σε ηλικία 27 ετών. Όπως και οι πρόωρα χαμένοι Τζίμυ Χέντριξ, Τζιμ Μόρισον, Τζάνις Τζόπλιν, Κερτ Κομπέιν, έφυγαν από αυτή τη ζωή σε ηλικία 27 ετών και όλοι από αιτίες πρωτογενείς ή μη που σχετίζονται με τα ναρκωτικά. Ο κιθαρίστας Τζίμι Χέντριξ βρέθηκε νεκρός στις 18 Σεπτεμβρίου του 1970 στο ξενοδοχείο που έμενε στο Λονδίνο, επισήμως από αναρρόφηση τροφών, ουσιαστικά από υπερβολική λήψη ηρεμιστικών χαπιών.
Η Τζάνις Τζόπλιν, στο απόγειο της καριέρας της βρέθηκε νεκρή από υπερβολική δόση ηρωίνης, λίγες ημέρες μετά, στις 4 Οκτωβρίου 1970. Το καλοκαίρι του επόμενου έτους, στις 3 Ιουλίου του 1971, ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Ντορς, Τζιμ Μόρισον πεθαίνει χωρίς ποτέ να ανακοινωθεί η ακριβής αιτία θανάτου του. Όλα συνηγορούν πως ο θάνατός του προήλθε έμμεσα ή άμεσα από τη χρήση ναρκωτικών.
Πολλά χρόνια μετά, στις 5 Απριλίου 1994, ο τραγουδιστής των Νιρβάνα Κερτ Κομπέιν, εθισμένος για καιρό στην ηρωίνη, αυτοκτόνησε με όπλο. Η σύμπτωση είναι διαβολική και δύσκολο να αγνοηθεί. Όμως η κατάρα είναι άλλη και δεν έχει σχέση με τα χρόνια. Γιατί οι προαναφερθέντες δεν ήταν οι μόνοι. Η κατάρα είναι αυτή που συνδέει το ροκ με τα ναρκωτικά σε μια σχέση πάθους σχεδόν ερωτική. Μια σχέση αλληλεξάρτησης. Και μια σχέση που την περιβάλλει ένας μύθος εδώ και δεκαετίες. Το ροκ είναι άρρηκτα δεμένο με την αμφισβήτηση. Όχι όμως με την υποτέλεια. Και οι μεγάλοι θρύλοι της ροκ σταρ υπήρξαν αμφισβητίες και υποτελείς ταυτόχρονα. Αμφισβητίες ενός κόσμου σκάρτου και υπόδουλου σε συμφέροντα, σε συνωμοτικά παιχνίδια και σε παγκόσμιες φατρίες. Αλλά και υποτελείς σε άυλες δυνάμεις, σε εξαρτήσεις και σε αιματολογικές ροές κενές συνείδησης και αυτοτέλειας. Πόσο ροκ μπορεί να είναι αυτός που υποδουλώνεται συνειδητά ή μη, σε αυτό που αμφισβητεί;
Ο εθισμός της Έιμι Γουάινχαουζ στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά, η μόνιμη παρουσία της στα αστυνομικά δελτία και οι τραγικές εικόνες της ίδιας στη σκηνή των συναυλιών της, δεν κινητοποίησαν ούτε τη λογική, ούτε την ανθρωπιστική πλευρά του θέματος. Ούτε καν την καλλιτεχνική. Ούτε καν την εισπρακτική πλευρά της τέχνης, θα τολμήσω να πω. Έγινε σήριαλ μηνών στα blogs και στα κουτσομπολίστικα media διεθνώς, έγινε εκατομμύρια twitτs και facebook posts και ένα ανελέητο κυνήγι views στο YouTube. Μέσα σε αυτή την κοινωνία των αναρίθμητων πιράνχας που διψούν για χλεύη, ένα μουσικό ταλέντο έκλεισε τον κύκλο του γρήγορα και επώδυνα πριν καλά - καλά συνειδητοποιήσει πόσο πιο μεγάλη διάμετρο θα μπορούσε να έχει ο κύκλος αυτός και πόσους από τους παραπάνω θα μπορούσε να χωρέσει. Θα κλείσω λίγο περίεργα. Γιατί ποια σχέση μπορεί να έχει η Έιμι Γουάινχαουζ με τον Άκη Πάνου; Με μια πρώτη ματιά καμμία. Όμως, υπό τους ήχους του Rehab, εμένα αυτοί οι στίχοι του Πάνου μου έρχονται στο μυαλό.
 
Στο θολωμένο μου μυαλό / ο κόσμος είναι μια σταλιά / κάτι σκιές απ' τα παλιά / και κάποιο πάθος μου τρελό.
Το θολωμένο μου μυαλό / μ' έχει προδώσει προ πολλού / του λέω αλλού και τρέχει αλλού / με κάνει και παραμιλώ.
Του θολωμένου μου μυαλού / τους εφιάλτες τραγουδώ / κι αν σας επίκρανα ως εδώ
φταίει το πάθος του τρελού / του θολωμένουμου μυαλού
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

Σχόλια  

 
0 #1 Chara Giampourani ... via Facebook 25-07-2011 23:41
Προφανώς την τέχνη τη γράφει ο θάνατος ... κι η show bizz κερδίζει αμύθητα !!!!
Παράθεση
 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Στην άμμο τα έργα στήνονται μεγάλα των ανθρώπων και σαν παιδάκι τα γκρεμίζει ο Χρόνος με το πόδι.
Κώστας Καρυωτάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS