104 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
20.09.2017
Ορφέας | Main Feed

Οι δικοί μας «ξένοι»

Δώρα Παπαδοπούλου

Όταν ακούς την υπέροχη και κρυστάλλινη φωνή της Loreena McKennitt είναι σχεδόν αδύνατο να συγκεντρωθείς σε κάτι γήινο, ακόμη κι αν πρόκειται για την ίδια και μία αναφορά στη ζωή και το έργο της. Ο νους ταξιδεύει πολύ βαθιά, σε ανεξερεύνητα μονοπάτια της ψυχής, ίσως και σε μία άλλη διάσταση, «θεϊκή» θα την χαρακτήριζα, που όμως δεν έχει σχέση με το «θείο» που γνωρίζουμε, αλλά με το «θείο» του καθενός. Ωστόσο, θα προσπαθήσω να αναφερθώ στη σπουδαία Καναδή καλλιτέχνιδα, έστω κι αν υποχρεωθώ να στερηθώ στη φάση αυτή τις υπέροχες μελωδίες της.
Γνώρισα τη Loreena McKennitt σε μία εποχή που ένα θλιβερό γεγονός της ζωής μου με υποχρέωσε να αναζητήσω διαφορετικά από τα συνηθισμένα, μουσικά μονοπάτια. Κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1990, αυτή η απρόσμενη «επίσκεψη» (δίσκος «The Visit») ήλθε να ταράξει τα ως τότε, φιλήσυχα νερά των μουσικών μου προτιμήσεων και να με οδηγήσει όπως η ίδια σημειώνει: «... σε ένα ταξίδι που κρύβει τις δικές του εκπλήξεις, μία πρόκληση, μία ξαφνική αλλαγή πορείας, ένα νέο προορισμό». Ας ξεκινήσουμε από τον αριθμό μηδέν της οδού Quinlan –έτσι τιτλοφορείται η δισκογραφική εταιρία που ίδρυσε η ίδια και διαθέτει αποκλειστικά τους δίσκους της- για μια βόλτα στη μουσική ...
Η Loreena McKennit γεννήθηκε στον Καναδά. Εκεί διαμένει ως σήμερα, στο Στράντφορντ της επαρχίας Οντάριο του Καναδά. Φάνηκε από νωρίς πως η Loreena McKennitt δε θα ήταν μία συνηθισμένη περίπτωση στο μουσικό στερέωμα. Πολύ νωρίς στο ξεκίνημά της, οι Κέλτες, αυτή η αμφιλεγόμενη ακόμη και σήμερα φυλή, η ιστορία τους και η μουσική τους αποδείχθηκαν ένα σημείο δημιουργικής εκκίνησης για μία πορεία σχεδόν δύο δεκαετιών.
Loreena McKennitt - ElementalΤο πρώτο άλμπουμ της McKennitt με τον ταιριαστό τίτλο «Elemental» θα δει το φως στα μέσα της δεκαετίας του 1980, εν έτει 1985. Πρόκειται για εννέα συνολικά τραγούδια, που προέρχονται από την Κελτική μουσική παράδοση και παίρνουν μία άλλη διάσταση μέσω από τον ήχο της άρπας και μία υπέροχη φωνή. Και τα εννέα κομμάτια ηχογραφούνται σε στούντιο που δημιουργείται σε μία σιταποθήκη στο Οντάριο, σε κατάφυτο από ηλιοτρόπια κάμπο και ο δίσκος είναι έτοιμος μέσα σε μία εβδομάδα. Η ίδια η Mc Kennitt αναλαμβάνει την πώληση και τη διάθεσή του από το σπίτι της. Το ίδιο θα κάνει και τα χρόνια που ακολούθησαν με σχεδόν όλες τις επόμενες δημιουργίες της.
«[...] Δημιούργησα την πρώτη μου ηχογράφηση σε στούντιο τοποθετημένο σε μια σιταποθήκη στο νότιο Οντάριο. Θυμάμαι ότι πέρασα μια θαυμάσια εβδομάδα τον Ιούλιο, ξυπνώντας κάθε πρωί σε φάρμα, περπατώντας προς την σιταποθήκη και παρακολουθώντας τα τραγούδια καθώς κοίταζα επίμονα έξω στους κάμπους με ηλιοτρόπια. [...] Όπως πολλοί άλλοι στον κόσμο, και έχοντας κάνει την εισαγωγή μου στην Κελτική μουσική το 1978, λαχταρούσα να εξερευνήσω περαιτέρω .... την ιστορία της, τον πολιτισμό της, τον λαό της. Ταξίδεψα πολλές φορές στην Αγγλία και στην Ιρλανδία. Έκανα μαθήματα Ιρλανδικής ιστορίας πριν πάρω το κουράγιο να κάνω την μουσική μου κίνηση. [...] Έτσι, άρχισα τις μουσικές μου εξερευνήσεις οι οποίες μαζί με τις ηχογραφήσεις που θα ακολουθούσαν θα γίνονταν διαθήκες των εποχών των ανακαλύψεων και αυτομόρφωσης, μουσικά κομμάτια στην άμμο, κατά κάποιον τρόπο. Δεν υπήρχε χάρτης ή προορισμός. Αυτό το ταξίδι ενθαρρύνθηκε από μια ανεξάντλητη περιέργεια και από τον πάθο για την μουσική, τον κόσμο και την ιστορία. Ένα ταξίδι απλώς. Ένα ταξίδι που ελπίζω να απολαύσετε...»
Μία συλλογή με λιγότερο γνωστά Χριστουγενιάτικα τραγούδια και τραγούδια για το φθινόπωρο και το χειμώνα, διασκευασμένα, που ηχογραφήθηκαν στους εξωτερικούς χώρους εκκλησιών στον Καναδά και τν Ιρλανδία θα ακολουθήσει, με τον ζεστό τίτλο «To drive the cold winter away». Αν ακούσει κανείς το δίσκο, εύκολα θα διακρίνει τους ήχους της φύσης να αγκαλιάζονται με τις μουσικές.
Loreena McKennitt - Parallel dreams «Το Αναγμακέριγκ, το κάποτε σπίτι του μακαρίτη Sir Tyrone και Judy Guthrie, χωμένο στο δάσος της Κομητείας του Μόναγκαν στην Ιρλανδία. Σήμερα αποτελεί καταφύγιο για τους καλλιτέχνες. Είχα το προνόμιο να δουλέψω εκεί πολλές φορές. Η αίθουσα στην οποία ηχογραφήσαμε είναι αίθουσα για πρόβες, οπού κάποτε ο Guthrie δούλεψε με πολλούς από τους καλύτερους ηθοποιούς του κόσμου [...]»
Το 1989, πάντα με την παραγωγή της ίδιας, κυκλοφορεί ο δίσκος «Parallel dreams». Τα «παράλληλα όνειρα» της McKennitt αποτελούν μία από τις εμπορικότερες επιτυχίες του Καναδά και όχι μόνο πια. Ο τίτλος είναι σε απόλυτη ταύτιση με το περιεχόμενο και ο λυρισμός που χαρακτηρίζει τις μελωδίες και την ερμηνεία μας οδηγεί σε ένα ταξίδι στα όνειρά μας.
«Εκτός από το ταξίδι στη φαντασία, τα όνειρα χρησιμοποιούνται ως μέσα με την βοήθεια των οποίων συνδυάζουμε το συνειδητό με το υποσυνείδητο, το πραγματικό με το φανταστικό, το χειροπιαστό με το άπιαστο».

Loreena McKennitt - The visit Η Loreena Mc Kennitt θα βρεθεί το 1987 στη διεθνή έκθεση Κελτικών αντικειμένων στη Βενετία. Αυτή η σχέση στοργής και έμπνευσης από τις Κελτικές μουσικές και παραδόσεις που ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, γεννά ένα μουσικό ταξίδι πέρα από αυτή τη ζωή. Το άλμπουμ «The visit», δικής της επίσης παραγωγής, θα ταξιδέψει με τη σειρά του πολύ μακριά, όπως ακριβώς και οι ακροατές της μουσικής του και θα γίνει μία μεγάλη εμπορική επιτυχία ανά τον κόσμο. Φυσικά, δεν είναι αυτό το ταξίδι που έχει σημασία. Είναι εκείνο, της ψυχής μέσα από τις μελωδίες στις λεωφόρους της αναζήτησης και τα στενά δρομάκια της αυτογνωσίας. Ακούστε το υπέροχο «The old ways» και ταξιδέψτε πολύ μακριά.
Loreena McKennitt «Οι Κέλτες είναι πιθανόν να ξεκίνησαν από πολύ μακριά. Ίσως, από την Ανατολική Ευρώπη πριν καταλήξουν στο δυτικό άκρο της Ευρώπης. Κουβάλησαν μαζί τους παραδόσεις και μουσικές. Είχαν ένα βαθύ σεβασμό για τη ζωή, αλλά και το θάνατο. Θεωρούσαν τη ζωή που ξεκινά από τη γέννηση και καταλήγει στο θάνατο, σαν μία επίσκεψη, μία στάση της ψυχής σε έναν κόσμο, πριν συνεχίσει το ταξίδι της ως άλλη μορφή ή σε άλλους τόπους. Αυτός ο δίσκος αυτό ακριβώς επιδιώκει: να είναι μόνο μία παράσταση αυτού του ταξιδιού ...»

Loreena McKennitt - The mask and the mirror Και το ταξίδι ή έστω η επίσκεψη δε σταματά εδώ. Ο δίσκος «The mask and the mirror» που ακολουθεί, θα μας πάει ως την Ισπανία, μία χώρα στην οποία οι Κέλτες εισέβαλαν στα τέλη του 6ου αιώντα και την κουλτούρα της οποία επηρέασαν σημαντικά. Με πιο αφαιρετικές ενορχηστρώσεις αλλά και με πολύ περισσότερα μουσικά όργανα δύσης και ανατολής, σε λίγο πιο εξωτικά μονοπάτια από την Ευρώπη ως τη δυτική Ασία, με μία τάση προς το μυστικισμό, με αναζητήσεις στην αλήθεια ή την υπόθεση της θρησκείας, με ποιήματα του Σαίξπηρ, είναι και αυτή μία δουλειά πολλών αστέρων.
«Οδηγήθηκα σε ένα συναρπαστικό κόσμο: ιστορία, θρησκεία, πολιτισμοί. Από την οικεία χλόη της δυτικής ακτής της Ιρλανδίας, τους Γάλλους τροβαδούρους και τα Πυρηναία προς τη Γαλισία, την Ανδαλουσία και πέρα προς το Γιλβατράρ και το Μαρόκο...»

Loreena McKennitt - The book of secrets Και το ταξίδι δεν έχει τέλος. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990, η Loreena McKennitt ηχογραφεί στο στούντιο του Peter Gabriel στη Βρετανία, το άλμπουμ «The book of secrets». Και αυτό, εμπορικά, έχει την τύχη των προηγουμένων. Ακολουθεί κι αυτό το μοτίβο του δίσκου «The visit» και θυμίζει με τη σειρά του, ένα ιδιότυπο μουσικό ταξιδιωτικό σημειωματάριο.
Loreena McKennitt - An ancient muse «Από το αρχαίο Βυζάντιο ως τις μαριονέτες της Σικελίας, από τη νήσο Σκέλιγκ μέχρι την Βενετία και τα ταξίδια του Μάρκο Πόλο και τις βροντές των όπλων στον Καύκασο ως το μεγάλο ταξίδι με τρένο στη Σιβηρία.»

Η σειρά των «μεγάλων ταξιδιών» θα ολοκληρωθεί και με μία τρίτη εκδοχή, το δίσκο «An Ancient Muse» που θα ηχογραφηθεί κι αυτός στο Λονδίνο και θα μας οδηγήσει στα βάθη της Ανατολής. Ο δίσκος «An ancient muse» μας παραπέμπει στο έπος της Οδύσσειας. Με μία πανδεσία οργάνων, από την Ανατολή ως τη Σκανδιναβία, η McKennitt ανακατεύει με τις μουσικές της πολιτισμούς και παραδόσεις, μουσικά και στιχουργικά μέσα από διαχρονικές αναζητήσεις για τη ζωή, το θάνατο, την αγάπη, την πατρίδα, τον άνθρωπο, την πολιτισμική ταυτότητα και άλλα πολλά.

Και έχοντας σχεδόν ολοκληρώσει τη δισκογραφία της Καναδής συνθέτριας, στιχουργού και ερμηνεύτριας (σημειώνοντας εδώ και δύο – τρεις ζωντανές ηχογραφήσεις της από συναυλίες και περιοδείες της ανά τον κόσμο, που για την οικονομία του χρόνου δε θα αναφέρω ξεχωριστά) ήλθε η ώρα για κάποιες σκόρπιες σκέψεις που όμως θα προσπαθήσω να βάλω σε μία τάξη.
Όπως ήδη είπα, πρόκειται για μία ξεχωριστή περίπτωση.
Δεν είναι μόνο οι υπέροχες μελωδίες. Δεν είναι μόνο η υπέροχη φωνή. Και δεν είναι μόνο αυτή η μυστικιστική ερμηνεία των τραγουδιών. Είναι όλο αυτό το υπόβαθρο της αναζήτησης της ιστορίας και της γνώσης, της εικονικής εμπειρίας μέσα από ιστορικά γεγονότα, της γεωγραφίας και της ιστοριογραφίας.
Και είναι βέβαιο πως ακούγοντας κανείς τις μουσικές και τα τραγούδια της McKennitt δεν πρέπει να σταθεί μόνο σε αυτά, όσο κι αν μαγεύουν νου και αισθήσεις, αλλά να προχωρήσει ένα βήμα πιο πέρα και να αφουγκραστεί τις ιστορίες και τα γεγονότα που ξεπηδούν μέσα από τους στίχους τους.
Είναι, στ΄αλήθεια,ένα ονειρικό ταξίδι στην πραγματικότητα ...

Και κάπου εδώ φθάνουμε στο σήμερα. Κυριολεκτικά στο σήμερα, μιας και το νέο cd της Loreena McKennitt με τον τίτλο «A midwinter night’s dream», έχει προγραμματιστεί να κυκλοφορήσει στη χώρα μας στις 20 του Οκτώβρη και ίσως τώρα που μιλάμε να βρίσκεται στα ράφια των δισκοπωλείων. Όπως και να ΄χει, σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε οκτώ ολοκαίνουργια κομμάτια μαζί με πέντε παλιότερα αλλά με νέο χρώμα και άρωμα. Κι εύχομαι το ταξίδι να μην τελειώσει εδώ ...

Η Loreena McKennitt δε θα μπορούσε να λείπει από το διαδίκτυο! Θα τη βρείτε στη διεύθυνση: www.quinlanroad.com

Σημείωση: Με μία ιδιότυπη βιογραφία της Loreena McKennitt, ο Ορφέας, εγκαινιάζει μία νέα ενότητα, που αφορά το ξένο ρεπερτόριο και τους ξένους καλλιτέχνες με τίτλο: «Οι δικοί μας ξένοι». Η ενότητα αυτή εκτός από βιογραφίες ξένων καλλιτεχνών, θα περιλαμβάνει αναφορά σε σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα, δισκογραφικές προτάσεις και άλλα. Γιατί, είναι δύσκολο να αγνοήσει κανείς αυτό που φαινομενικά είναι μακρινό και διαφορετικό, αλλά στην πράξη τόσο ίδιο ...

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Δεν έχει τοίχους η χαρά δεν έχει χώρισμα η αγάπη.
Γιάννης Ρίτσος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS