141 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.05.2019
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Έλλη Ρουμπέν

Ο μελωδικός Νίκος Ξυδάκης

Μουσικά ρεπορτάζ

Έλλη Ρουμπέν

Τον Νίκο Ξυδάκη τον έχω κυρίως στη μνήμη μου από τον υπέροχο δίσκο «Η εκδίκηση της γυφτιάς» με τα υπέροχα τραγούδια του σε στίχους Μανώλη Ρασούλη, που μας σύστησαν, ουσιαστικά, τον Νίκο Παπάζογλου. Στην πορεία, τραγούδια όπως το ‘Στην αρχή των τραγουδιών’ (στην ιδιαίτερα επιτυχημένη  συνεργασία του με την Ελευθερία Αρβανιτάκη) και στο ‘Σουμιτζού’ με την χαρακτηριστική δική του ερμηνεία, ηχούσαν ευχάριστα στ’ αυτιά μου. Ομολογώ πως τον τελευταίο του δίσκο με την Ελευθερία Αρβανιτάκη, «Γρήγορα η ώρα πέρασε» δεν τον είχα ακούσει, παρόλο που είχα διαβάσει πολύ καλές κριτικές. Χαιρόμουν που θα τον άκουγα πρώτη φορά ζωντανά, καθώς μ’ αρέσει η ζωντανή επαφή με ένα, καινούργιο για μένα, μουσικό υλικό.
Με αυτές τις αποσκευές ανά χείρας ξεκίνησα να παρακολουθήσω τη συναυλία του Νίκου Ξυδάκη στο Παλλάς. Μια συναυλία, στην οποία ο Νίκος Ξυδάκης θα επέλεγε κάποια από τα σημαντικότερα έργα του για να τα παρουσιάσει σε μια ‘νέα μορφή’, με τη συνδρομή κορυφαίων συντελεστών, όπως έγραφε χαρακτηριστικά το δελτίο τύπου.
Η Ορχήστρα της ΕΡΤ κάνει το intro της συναυλίας, με μαέστρο τον Δημήτρη Μπουζάνη, σε μια υπέροχη μελωδική φόρμα του συνθέτη, γεμάτη ήχους από την κοντινή μας Αίγυπτο. Άλλωστε, όλη η μουσική του αποπνέει αρώματα από την γενέτειρά του.
Ο Νίκος Ξυδάκης ξεκινάει τη συναυλία με δική του ερμηνεία στο "Σαμέλ – Νεσίμ", για να συνεχίσει με το "Κάιρο – Ναύπλιο" και το "Όλοι μου λεν", δίνοντάς μας παράλληλα με του συνθέτη και την εικόνα του ερμηνευτή. Αυτό είναι "νέα μορφή" σκέφτομαι από μέσα μου … ο καλλιτέχνης δίνει στο κοινό όλη του την εικόνα, κατευθείαν … με την έναρξη της συναυλίας … ενδιαφέρον …!
Ο συνθέτης καλωσορίζει το κοινό και μιλά για το πάντρεμα δύο κόσμων που επιχειρεί να κάνει σε αυτή την παράσταση. Δίνει τη θέση του ερμηνευτή στον εξαιρετικό λυρικό τραγουδιστή Τάσση Χριστογιαννόπουλο, ο οποίος απέδωσε αισθαντικά και με ιδιαίτερη σκηνική παρουσία  το "Γαλλικό" και άλλα τρία κομμάτια από το πρόσφατο έργο του Νίκου Ξυδάκη “Rue Lepsius” που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Ελληνικού  Φεστιβάλ, με τραγούδια για τον Κωνσταντίνο Π. Καβάφη σε ποίηση Διονύση Καψάλη. Τον υπέροχο "Αποχαιρετισμό", σε ποίηση Γεωργίου Βιζυηνού, το τραγούδησε μαζί με τον Νίκο Ξυδάκη.
Ο Νίκος Πορτοκάλογλου θα βρεθεί στη συνέχεια στη σκηνή, για να τραγουδήσει σε μία πολύ προσωπική ερμηνεία και εκτέλεση και με μία μόνο κιθάρα, τρία τραγούδια του συνθέτη. Μια στιγμή λίγο αμήχανη μέσα στη ροή του προγράμματος, θα έλεγα, μετά τον πλούσιο ήχο της Ορχήστρας της ΕΡΤ και το κλίμα που είχε διαμορφώσει ο Τάσσης Χριστογιαννόπουλος.
Το συγκρότημα αραβικής μουσικής Al Mahaba που ακολούθησε, με εξέπληξε ευχάριστα τόσο, που θεώρησα την παρουσία του από τις καλύτερες στιγμές της συναυλίας. Πολύ καλοί μουσικοί όλοι, ξεκίνησαν με ένα πολύ ταξιδιάρικο ορχηστρικό κομμάτι, γεμάτο ήχους ανατολής και στην πορεία συνόδευσαν μοναδικά τον Νίκο Ξυδάκη στο ‘Σουμιτζού΄, τραγούδι που το απόλαυσε και το κοινό.
Το συγκρότημα έδωσε πολύ ωραία χροιά και στα τραγούδια που ερμήνευσε στη συνέχεια η Μάρθα Φριντζήλα. Η χαρισματική τραγουδίστρια ερμήνευσε με κέφι τέσσερα πολύ αγαπημένα λαϊκά τραγούδια του Ξυδάκη, τους "Μάγκες", το "Δασάκι", το "Μη φοβάσαι" και το "Τρελλή και αδέσποτη",  μαζί με τον συνθέτη και το κοινό της το ανταπέδωσε.
Νομίζω ότι θα έπρεπε να απουσιάζει η συμμετοχή του  Τάσση Χριστογιαννόπουλου σε αυτά τα τραγούδια …  ήταν αμήχανος και σκηνικά και φωνητικά, ερμηνεύοντας ένα  ρεπερτόριο που δεν αναδεικνύει τις μοναδικές φωνητικές του ικανότητες.
Το πρώτο μέρος της συναυλίας τελείωσε με τον Νίκο Ξυδάκη να τραγουδάει το ‘Φύσα Βοριάς’ και ένα υπέροχο σόλο του Δημήτρη Χουντή στο σαξόφωνο. Ο συνθέτης ερμήνευσε, φορτίζοντας συναισθηματικά στίχους όπως το "… μάνα μην κλαις, θα ξαναρθώ …" σε έναν εξαιρετικό μουσικό διάλογο με ένα ευαίσθητο και τεχνικά άρτιο σολίστα. 





Το δεύτερο μέρος ξεκίνησε με τον Νίκο Ξυδάκη πάλι επί σκηνής να τραγουδά τρία κομμάτια, πριν καλωσορίσει την Ελευθερία Αρβανιτάκη, για να ερμηνεύσουν τον τελευταίο τους δίσκο ‘Γρήγορα πέρασε η ώρα’ σε ποίηση Σαπφούς (και απόδοση Οδυσσέα Ελύτη), Κώστα Καρυωτάκη και Διονύση Καψάλη. Δίσκος που συζητήθηκε πολύ, καθώς τέτοιες δισκογραφικές δουλειές είναι πολύ σπάνιες στις μέρες μας και έλαβε διθυραμβικές κριτικές.
Πάντα κομψή και αέρινη η Ελευθερία Αρβανιτάκη ερμήνευσε με ευαισθησία τραγούδια που φαίνεται να αγαπάει πολύ. Εξαιρώντας το  "Ερωτικό" (τραγούδι που θεωρώ ότι είναι  από τις καλύτερες στιγμές του Ξυδάκη) αφιέρωσε ουσιαστικά  όλο το δεύτερο μέρος της παράστασης στον νέο τους δίσκο, δίνοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα του έργου στο κοινό.  Από τα τραγούδια ξεχώρισα το "Τι θέλω τι", το "Πυρετός κρυφός’ και τον ‘Ηριδανό’ και, η αλήθεια είναι ότι, αφέθηκα συχνά στις μελωδικές γραμμές της μουσικής του συνθέτη. Θα θεωρούσα, όμως,  πιο λογικό να παρουσιάζονταν αυτά τα τραγούδια στο πρώτο μέρος της παράστασης και να τελειώσει η συναυλία με τον πιο λαϊκό Ξυδάκη. 
Δεν είχε και ο συνθέτης, βέβαια, την ίδια άποψη με μένα, αποδεικνύοντας και τη βαρύτητα που δίνει σε αυτή την σημαντική συνεργασία του με την Ελευθερία Αρβανιτάκη και σε αυτό του το έργο.
Η συναυλία τελείωσε με το πολυαγαπημένο τραγούδι "Στην αρχή των τραγουδιών" που το ερμήνευσαν συγκινητικά η Αρβανιτάκη με τον Ξυδάκη και μια επανάληψη του ‘Σουμιτζού’ στο encore, με όλους τους συντελεστές επί σκηνής. Με αυτό τον τρόπο ο συνθέτης δώρισε  στον κόσμο, το τραγούδι που θα ψιθύριζε στην έξοδό του από το Παλλάς, φεύγοντας με μια ολοκληρωμένη εικόνα του δημιουργού μέσα του.

 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άσκησα την όραση για μακριά κι έχασα τα κοντινά μου.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/5/1942 Πέθανε ο συνθέτης Παναγιώτης Τούντας
23/5/1943 Γεννήθηκε στην Αθήνα η τραγουδίστρια Βίκυ Μοσχολιού
24/5/1941 Γεννήθηκε ο αμερικανός τραγουδιστής Μπομπ Ντύλαν
24/5/1974 Έφυγε από τη ζωή ο αμερικανός πιανίστας της jazz Edward Kennedy "Duke" Ellington

ΤΥΧΑΙΑ TAGS