185 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
19.12.2018
Ορφέας | Main Feed

Πρώτες εκτελέσεις και επανεκτελέσεις

Τάσος Π. Καραντής

Για μεγάλη μερίδα του κοινού, αλλά και των μουσικογράφων, οι πρώτες εκτελέσεις των τραγουδιών, είναι ανεπανάληπτες. Εκ πρώτης, είναι μια λογική άποψη, γιατί μιλάμε για εκτελέσεις, από φωνές που διάλεξαν οι ίδιοι οι δημιουργοί, για να ερμηνεύσουν τα τραγούδια τους. Επειδή, όμως, στην κάθε εποχή, το ίδιο τραγούδι (ακόμα κι από τον ίδιο ερμηνευτή) ερμηνεύεται σε σχέση με τα συμφραζόμενά της, το όλο θέμα δεν είναι μονοδιάστατο. Γι’ αυτό κι έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, β΄ εκτελέσεις να ξεπεράσουν τις πρώτες, είτε διαχρονικά (παίζει βέβαια ρόλο, η φωνητική έκταση, η ερμηνευτική δεινότητα κι η όλη καλλιτεχνική περσόνα του κάθε ερμηνευτή), είτε στην εποχή που έγιναν.

Εξάλλου όλες οι επανεκτελέσεις γίνονται, είτε με πρωτοβουλία  του ίδιου του συνθέτη ή έστω με την άδειά του. Υπάρχει, βέβαια κι η υποκειμενική παράμετρος του ακροατηρίου, που θεωρεί ως καλύτερη εκτέλεση, αυτή του αγαπημένου του τραγουδιστή ή αυτήν που τον άγγιξε περισσότερο, λόγω κάποιας συγκυρίας, σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Αφήστε, που, τη τελευταία, σχεδόν, 20ετία, όπως έχουν χωρίσει το τραγούδι σε στρατόπεδα, θεωρείται ως κι αμαρτία(!), κάποιος τραγουδιστής, από άλλο είδος τραγουδιού ή ύφους και προφίλ, να τραγουδήσει κάποια διαφορετικά τραγούδια. Να όμως που τον φανατισμό, κοινού και δημοσιογράφων, τον ξεπερνάνε, οι ίδιοι οι δημιουργοί, δίνοντάς τους την άδειά τους! Δηλαδή, με λίγα λόγια, το θέμα είναι αρκετά πολύπλοκο, κι από μπερδεμένο ως παρεξηγημένο, από την πλειοψηφία, όσων, κι από όποια θέση, εμπλέκονται με το τραγούδι.
Σκεφτήκαμε, λοιπόν, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», να τις δούμε λίγο πιο ανοιχτά τις επανεκτελέσεις. Το ξέρουμε ότι ζούμε σε μια κοινωνία του ανταγωνισμού, αλλά, ειδικά στο συγκεκριμένο θέμα, χωράνε πολλοί παράμετροι, δηλαδή, για παράδειγμα, μπορεί να ειδωθεί από ένα  πρίσμα, που προσπαθεί να εξετάσει το πως εξελίσσεται(ενορχηστρωτικά - ερμηνευτικά) ένα τραγούδι, μέσα από τις επανεκτελέσεις του, ή του πως και ποιο και γιατί, επιλέγεται ένα τραγούδι για επανεκτέλεση, ή πως διαφορετικού είδους κι ύφους φωνές κι ερμηνείες, το κάνουν να εκφράσει κι άλλα ακροατήρια, ή πως οι διαφορετικές εκτελέσεις βάζουν ιδιαίτερες πινελιές, πλουτίζοντας το ίδιο το καλλιτεχνικό δημιούργημα, το τραγούδι δηλαδή,  ή πως μπορεί και να το «κακοποιούν» ακόμα …
Ανοίγουμε λοιπόν αυτήν την ενότητα («Πρώτες εκτελέσει & επανεκτελέσεις»), όπου, θα σας παρουσιάζουμε (ουδέτερα και περιγραφικά), με  χρονολογική σειρά, τις επανεκτελέσεις γνωστών τραγουδιών κι εσείς, αφού τις ακούσετε, θα μπορείτε να τις σχολιάσετε, να επιλέξετε και, στο τέλος, να ψηφίσετε, αυτήν που θεωρείτε, προσωπικά – υποκειμενικά, ως την καλύτερη, ανεξάρτητα, αν είναι πρώτη ή δεύτερη ή τρίτη κλπ.
Μόνο μια έκκληση και παράκληση – αν και το ξέρουμε ότι είναι δύσκολο – προσπαθήστε να κάνετε την υπέρβαση σας και να μην ψηφίσετε τον αγαπημένο σας τραγουδιστή! θα έχουμε αποτύχει όλοι! Κλείστε τα μάτια στα ονόματα κι αφήστε ανοιχτά τα αυτιά σας στο τραγούδι, την ενορχήστρωση στη φωνή, την ερμηνεία. Ακούστε το πολλές φορές, ψάξτε τις λεπτομέρειες, τις ιδιαιτερότητες και τις μοναδικότητες της κάθε ερμηνείας!
Ακόμα, επειδή αυτή η ενότητα, απευθύνεται, προφανώς, σε συνειδητοποιημένους και νηφάλιους ακροατές, ξεκαθαρίζουμε τη θέση μας, ότι σχόλια υβριστικά ή με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς προς καλλιτέχνες κι ερμηνείες του, δεν θα δημοσιεύονται. Θέλουμε σχόλια, με μουσικά επιχειρήματα, από ακροατές - αναγνώστες που αγαπάνε το ελληνικό τραγούδι και δεν έχουν προκαταλήψεις.
Ακούστε, λοιπόν, σχολιάστε, επιλέξτε και ψηφίστε. 

Η πριγκηπέσσα
 

Ίσως ένα από τα πιο πολυεκτελεσμένα τραγούδια του καιρού μας, αφού μετρά, ήδη 8 εκτελέσεις. Αφήνω, απέξω, τη live, από τον ίδιο τον Μάλαμα («Live στο Λυκαβητό» / 2007), καθώς και κάποιων τραγουδιστών της επαρχίας (σε δίσκους τους), για να μείνουμε, μόνο στα πανελλήνια αναγνωρίσιμα ονόματα, που έχουν κερδίσει το κύρος και την αναγνωρισιμότητα, ο καθένας στο είδος που υπηρετεί.

Πρώτη εκτέλεση
Ο δημοφιλής κι αγαπητός τραγουδοποιός, Σωκράτης Μάλαμας, ερμηνεύει, σε δική του σύνθεση και στίχους, στον δίσκο του («Ο φύλακας κι ο βασιλιάς» / 2000), ένα κομμάτι, την «Πριγκηπέσα», που, έμελλε –αφού πέρασαν 6-7 χρόνια από την κυκλοφορία του– να ανακαλυφτεί και να γίνει μια από τις μεγαλύτερες λαϊκές επιτυχίες του καιρού μας. Πραγματικά, το κομμάτι ακούγεται παντού(!), από τις μουσικές σκηνές ως τις μεγάλες πίστες! Θυμάμαι πέρσι, όπου παρακολούθησα, για τις ανάγκες του ρεπορτάζ, το πρόγραμμα του Μαζωνάκη στον «Βοτανικό», την Πάολα να λέει την «Πριγκηπέσσα», σε ένα ενορχηστρωτικό κι ερμηνευτικό νταβαντούρι! Είναι οι δυο όψεις του νομίσματος μιας πολύ μεγάλης επιτυχίας.


Δεύτερη εκτέλεση
Ο Μπάμπης Τσέρτος, ερμηνεύει την «Πριγκηπέσα» στα πλαίσια του δίσκου του, με επανεκτελέσεις, «Το μονοπάτι» (2006). Μια άλλη, πιο μελωδική, προσέγγιση του κομματιού..


Μπάμπης Τσέρτος: Η πριγκηπέσσα
τυχαίο link από το YouTube


Τρίτη εκτέλεση
Ακολουθεί, σχεδόν αμέσως, κι ο Μανώλης Λιδάκης, στα πλαίσια, κι αυτός, του δίσκου του, με επανεκτελέσεις «Αυστηρώς λαϊκόν» (2006). Η ερμηνεία της «Πριγκηπέσας», από την καλύτερη, ίσως, φωνή της γενιάς του ’80.



Τέταρτη εκτέλεση
Την ίδια χρόνια (2006), επίσης, η επανεκτέλεση της κυρίας του λαϊκού μας τραγουδιού Πίτσας Παπαδοπούλου Όσα αγαπώ»)


Πίτσα Παπαδοπούλου: Η πριγκηπέσσα
τυχαίο link από το YouTube

Πέμπτη εκτέλεση
Η live εκδοχή της από τον Μπάμπη Στόκα, στο δίσκο, όπου μας παρουσίασε το προφίλ του τραγουδιστή Στόκα («Τραγουδήστε μη ντρέπεστε» / 2008 – χρυσός: 15.000 πωλήσεις).


Έκτη εκτέλεση
Η γυναικεία εκδοχή μιας ερμηνεύτριας της νεότερης γενιάς, της Μελίνας Ασλανίδου Στο δρόμο» / 2009).


Έβδομη εκτέλεση
Η πιο λαϊκή εκδοχή της «Πριγκηπέσσας», με τη στιβαρή φωνή του λαϊκού τραγουδιστή της πίστας Βασίλη Καρρά, στο δίσκο του («Όπως παλιά» / 2009 – χρυσός: 10.000 πωλήσεις). Μια επανεκτέλεση που έγινε – σύμφωνα με έγκυρες δημοσιογραφικές πληροφορίες – όχι απλά με την άδεια του Μάλαμα, αλλά και με τις ευλογίες του.


Όγδοη εκτέλεση
Η θηλυκή εκδοχή της «Πριγκηπέσας», από τη μεγαλύτερη (σε έκταση) γυναικεία φωνή του ελληνικού τραγουδιού, την Ελένη Βιτάλη, στον live δίσκο της «Ζωντανό Κύτταρο» (2009).


 

Πρώτες εκτελέσεις και επανεκτελέσεις: «Η πριγκηπέσσα»

Ποια εκτέλεση του τραγουδιού «Η πριγκηπέσσα» θεωρείτε την καλύτερη;

36 %

ψήφοι: 252

Ψηφίστε
Σωκράτης Μάλαμας , από το δίσκο «Ο φύλακας κι ο βασιλιάς», 2000
8 %

ψήφοι: 53

Ψηφίστε
Μπάμπης Τσέρτος , από το δίσκο «Το μονοπάτι», 2006
9 %

ψήφοι: 64

Ψηφίστε
Μανώλης Λιδάκης , από το δίσκο «Αυστηρώς λαϊκόν», 2006
6 %

ψήφοι: 43

Ψηφίστε
Πίτσα Παπαδοπούλου , από το δίσκο «Όσα αγαπώ», 2006
12 %

ψήφοι: 86

Ψηφίστε
Μπάμπης Στόκας , από το δίσκο «Τραγουδήστε μη ντρέπεστε», 2008
9 %

ψήφοι: 62

Ψηφίστε
Μελίνα Ασλανίδου , από το δίσκο «Στο δρόμο», 2009
10 %

ψήφοι: 73

Ψηφίστε
Βασίλης Καρράς , από το δίσκο «Όπως παλιά», 2009
10 %

ψήφοι: 68

Ψηφίστε
Ελένη Βιτάλη , από το δίσκο «Ζωντανό Κύτταρο», 2009

jVoteSystem developed and designed by www.joomess.de.

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Βαραίνουν τα σώματα μέσα στο χρόνο, σηκώνοντας απάνω τους τη θλίψη τους την ακατάλυτη, σηκώνοντας τη μοναξιά.
Γιώργος Θέμελης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

19/12/1915 Γεννήθηκε στο Παρίσι η σπουδαία Γαλλίδα τραγουδίστρια Εντίθ Πιάφ
20/12/1957 Γεννήθηκε στην Κύπρο η τραγουδίστρια Άννα Βίσση

ΤΥΧΑΙΑ TAGS